Kajaanin lyseon rehtori vastaanottaa veteraanien perinne-esinne vitriinin

Veteraanijärjestöjen perinne-esine vitriinin sijoituspaikka löytyi uudelta Kajaanin lyseolta

Veteraanijärjestöt etsivät uutta paikkaa aiemmin Rokuan Kuntoutuskeskuksen tiloissa sijainneille perinne-esineille ja uusi sijoituspaikka löytyi Kajaanin lyseolta.  Perinne-esineistöön kuluu järjestöjen standardeja, henkilökohtaisia kunniakirjoja ja mitaleja sekä sotahistoriaan liittyvää kirjallisuutta. Perinne-esine vitriini on yksi osa veteraanityön nostatuksen ylläpitoa ja historian tiedonsiirtoa jälkipolville.

Veteraanijärjestöjen perinne-esineet tukevat oppilaiden historian tuntemusta

Veteraanijärjestöjen perinne-esineitä ovat olleet luovuttamassa Rintamaveteraanien Kainuun piiri ry:n sihteeri ja rahastonhoitaja Reijo Malinen sekä Kajaanin Sotaveteraanit ry:n puheenjohtaja Veli Jääskeläinen.

Lisäksi Jääskeläinen luovutti kaksi Puolesta hengen ja heimon ja maan, kajaanilaisten sotavuodet 1939-1945 -teosta. Toinen teoksista sijoitetaan vitriiniin ja toinen Kajaanin lyseon kirjastoon tukemaan oppilaiden historian tuntemusta. Vitriiniä täydennetään vielä Kajaanin Sotaveteraanien, Sotainvalidien ja Rintamanaisten perinne-esineillä.

Veteraaneja on Suomessa enää alle 6 000

Suomessa veteraaneja on 5 500 ja Kainuussa heitä on 226, joista noin 70 veteraania asuu Kajaanissa. Tällä hetkellä elossa olevista sotiemme veteraaneista enemmistö on naisia. Naisten tekemä työ sota-aikana oli Lotta ja Pikku Lotta -toimintaa. Rintamanaisten jäsenet ovat liittyneet muihin veteraanijärjestöihin. Valtakunnallinen Lotta Svärd -järjestö täyttää tänä vuonna 100 vuotta. Kajaanissa toimiva Lottaperinneyhdistys kuuluu järjestöön. Yleisesti iältään nuorimmat veteraanit ovat 95-vuotiaita, jotka ovat saaneet tunnukset rintamapalvelusta. Kajaanin Sotaveteraaneissa on 18 rintamatunnuksen omaavaa naisjäsentä kertovat Veli Jääskeläinen ja Reijo Malinen.

Kajaanin lyseolle on nimetty Veteraanien kunniakäytävä

Kajaanin lyseon alakäytävä on nimetty Veteraanien kunniakäytäväksi. Kunniakäytävälle on sijoitettuna perinne-esineet ja myös Pro Patria Isänmaan puolesta 1939-1944 -kivitaulut.

On hienoa nostaa Suomen lippu Kajaanin lyseon pihasalkoon ja samalla muistella turvallista kouluarkea Suomessa, jonka kunnioitetut veteraanit meille mahdollistivat. Lyseolla on 500 oppilasta ja kunniakäytävä vitriineineen on oppilaiden koulupäivän aikana nähtävillä kertoen veteraanien urotyöstä kertoo Kajaanin lyseon rehtori Marko Kuvaja.

Kajaanin kaupunki juhlistaa tänä vuonna 370-vuotista taivaltaan, ja perinne-esineistön sijoittaminen uudelle koululle on kunnia-asia. Koronatilanteen salliessa Kajaanin lyseolla järjestetään avointen ovien päivä seuraavan lukuvuoden aikana, jolloin kiinnostuneet pääsevät katsomaan vitriiniä. Veteraanien kunniakäytävällä Pro Patria kivitaulut Isänmaan puolesta 1939-1944 ovat nähtävissä Kajaanin lyseon sisäpihan ikkunoista.

Valtakunnalliset keräykset tukevat veteraanijärjestöjen toimintaa

Valtakunnalliset keräykset tuovat veteraanijärjestöjen toimintaan tuottoja. Kansallista Veteraanipäivää vietetään 27.4.2021. Kajaanissa koulujen oppilaskunnat ovat vuosittain laskeneet seppeleen Veteraanien muistomerkille juhlallisesti kuorolauluesityksien saattelemana. Vallitsevan koronatilanteen vuoksi tilaisuus ei ole yleisötilaisuus. Keväällä juhlistetaan myös Kaatuneitten muistopäivää 16.5.2021.

Lisätietoja Marko Kuvaja rehtori, p. 044 7100 811 marko.kuvaja@edukajaani.fi