Ajankohtaista | Korona - Covid-19

Tilojen käyttöä koskeva määräys tuli voimaan Kainuussa – kaikkea tartuntariskiä on vähennettävä

Vaikutukset Kajaanin kaupungin palveluihin

Pohjois-Suomen aluehallintovirasto on 19.1.2022 määrännyt asiakas- ja yleisötilojen käytölle rajoituksia Kainuun maakunnan kuntien alueella 20.1.2022 alkaen. Voimassa olevien yleisten kokousten ja yleisötilaisuuksien osallistujamäärien rajoitusten lisäksi asiakas- ja yleisötiloista vastaavien toimijoiden on järjestettävä tilojen käyttö siten, että asiakkaiden ja toimintaan osallistuvien sekä seurueiden lähikontaktin aiheuttamaa koronatartunnan riskiä voidaan ehkäistä. Määräys on voimassa 19.2.2022 saakka. Rajoitusten ajantasaisuutta seurataan tarkoin.

Aiemmin Kainuussa on kokonaan kielletty yli 20 henkilön yleiset kokoukset ja yleisötilaisuudet sisätiloissa, ja yli 50 henkilön vastaavat kokoontumiset ulkotiloissa, 6.2.2022 saakka. Nyt tehdyllä päätöksellä lisätään rajoituksia, ja entisetkin rajoitukset pysyvät voimassa. Velvoite torjuntatoimien tehostamisesta koskee mm. yleisötilaisuuksien sisätiloja, joissa voi oleskella yli 10 ihmistä samanaikaisesti.

Aluevaalit 23.1.2022

Aluevaalien äänestyspaikkojen järjestelyissä on otettu huomioon koronasuositukset. Äänestyspaikoilla huolehditaan hygieniasta, turvaväleistä ja ilmanvaihdon toimivuudesta. Äänestäjät voivat tulla äänestyspaikalle turvallisin mielin.

Karanteenissa tai eristyksessä olevien tulee ottaa sunnuntaina äänestämään mennessään etukäteen yhteyttä puhelimitse numeroon 044 7100 216, jolloin hänelle järjestetään mahdollisuus äänestää ulkotilassa.

Etätyösuositus ja kokouskäytännöt

Kajaanin kaupunki työnantajana on suosittanut henkilöstölleen vähentämään fyysisiä lähikontakteja työpaikoilla ja siirtymään mahdollisuuksien mukaan etätyöhön, järjestämään kokoukset etäkokouksina, noudattamaan välttämättömissä läsnäolokokouksissa tehostettuja terveysturvallisuuskäytäntöjä: tilajärjestelyt, kasvomaski, turvavälit, käsihygienia, hyvä ilmanvaihto ja suosittanut kaikilla työpaikoilla henkilöstöä käyttämään lähikontakteissa kasvomaskia sekä huolehtimaan terveysturvallisesta toiminnasta.

Sivistystoimi

Perusopetus

Yleisen koronatilanteen takia koulujen välisiä tai maakunnallisia urheilukilpailuja ja tapahtumia ei järjestetä 19.2.2022 saakka.

Lisätietoja Päivi Rissanen, perusopetuksen tulosalueen johtaja paivi.rissanen@kajaani.fi, p. 044 7100 611.

Varhaiskasvatus

Avoin kerhotoiminta Silmussa on keskeytetty.

Lisätietoja Sirpa Kemppainen, varhaiskasvatuksen tulosalueen johtaja, p. 044 710 1720 sirpa.i.kemppainen@kajaani.fi

Nuorisopalvelut

Nuorisopalveluissa rajoitetaan liikuntatilojen käyttöä osallistujamääriä rajaamalla ja vuoroja porrastamalla sekä lisätään turvallisuustoimenpiteitä. Yli 18-vuotiaiden ryhmätoiminta järjestetään etänä tai ulkona. Kätön nuorisotila on kiinni 19.2.2022 saakka.

Kaukametsän kongressi- ja kulttuurikeskus

Yleisötilaisuuksia ei järjestetä 19.2.2022 saakka.

Teatteri

Teatterin toiminta jatkuu pienellä näyttämöllä, jossa turvallisuustoimia edelleen tehostetaan. Seminaarin näyttämöllä on käytössä 20 katsomopaikkaa.
Teatteritalon esitykset on peruutettu 31.1.2022 saakka. 1.-19.2.2022 Teatteritalolla on käytössä 20 katsomopaikkaa. Paikkanumerot eivät ole käytössä. Turvallisuustoimia tehostetaan.

Kirjasto

Kirjasto on auki ja turvallisuustoimia tehostetaan. Kirjaston tiloissa järjestetään korkeintaan 10 hengen tilaisuuksia. Varattavia tiloja voi varata korkeintaan 10 hengelle. Lähiopastukset perutaan.

Kainuun Museo

Kainuun museo on suljettuna korjaustöiden vuoksi.

Kajaanin taidemuseo

Taidemuseo on avoinna henkilörajoituksin.

Kansalaisopisto ja musiikkiopisto

Aikuisten ryhmäopetus järjestetään etänä tai siirretään myöhemmin keväällä toteutettavaksi.

Lisätietoja Lucina Hänninen, sivistysjohtaja,  lucina.hanninen@kajaani.fi p. 044 7100 235.

Tekninen toimi

Kajaanin kaupungin liikuntapaikat

Kasvomaskia käytetään pukutiloissa ja muissa yleisissä tiloissa.

Pukuhuoneissa ollaan vain tarvittaessa ja varusteet vaihdetaan mahdollisuuksien mukaan jo kotona. Lajeissa, joissa varusteet on vaihdettava pukuhuoneessa rajoitetaan henkilömäärää pukutilassa ja tarvittaessa käyttäjät saavat ylimääräisen pukutilan.

Joukkueet ja ryhmät eivät saa kohdata vuorojen vaihtuessa. Uusi ryhmä odottaa ulkona, että edellinen ryhmä poistuu tilasta.

Katsojat, vanhemmat ja muut henkilöt eivät tule tiloihin sisälle.

Kaukaveden saunoissa rajoitetaan asiakasmääriä ja huolehditaan etäisyyksistä.

Lisätiedot Aleksi Nyström aleksi.nystrom@kajaani.fi, p. 044 421 4378.

Pelastustoimi

Pelastustoimessa on keskeytetty turvallisuusviestintätapahtumat ja ryhmien vierailut paloasemille jo tammikuun ajaksi ja keskeytystä jatketaan 19.2.2022 saakka.

Kaupungin palveluja voidaan joutua rajoittamaan

Koronatilanteen aiheuttamasta resurssivajeesta johtuen kaupungin palveluja saatetaan joutua rajoittamaan. Palvelujen mahdollisista rajoituksista tiedotetaan asiakkaita erikseen.

Koronasivustot

Kainuun soten henkilöstötilanne vaikeutuu edelleen

Sosiaali- ja terveydenhuollossa henkilöstön poissaolot vaikuttavat useiden yksiköiden toimintaan. Kainuun sote rajoittaa suunniteltuja leikkauksia sekä kiireettömiä vastaanottoja KAKS:ssa loppuviikosta alkaen, jotta akuutin hoidon resurssit voidaan turvata.

Kaikkea tartuntariskiä on vähennettävä

Kainuun koronatilanteen ennakoidaan jatkuvan vaikeana. Omikron-muunnoksen aiheuttaman epidemia-aallon huippua on vaikea arvioida tarkkaan, mutta tartunnat voivat edelleen lisääntyä lähiviikkoina.

lain 58c § mukainen velvollisuus osallistujien ohjeistamisesta ja riittävien etäisyyksien sekä käsien puhdistamisen ja tilojen siivouksen varmistamisesta.

Raskaana oleville suositellaan koronarokotuksia

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on lisännyt raskaana olevat vakavan koronataudin riskiryhmiin. Raskaus voi altistaa vakavalle koronavirusinfektiolle, jonka lisäksi koronainfektio lisää myös raskausmyrkytyksen riskiä sekä nostaa raskaana olevan ja vastasyntyneen riskiä joutua sairaala- ja tehohoitoon.

THL suosittelee koronarokotuksia kaikille raskaana oleville. Rokotukset voi ottaa missä tahansa raskauden vaiheessa. Riskiryhmiin kuuluvat voivat ottaa kolmannen koronarokotteen 3 kk toisen annoksen jälkeen.

Aihealueet