Liila Jokelin
Laulaja Liila Jokelin esiintyy Linnanvirrassa lauantaina 20.8. Kuva: Miikka Pirinen

Seitsemättä kertaa järjestettävä puistojuhla, Linnanvirta, täyttää rauniolinnan ympäristön elämyksellisillä tapahtumilla 19.-21.8.2022

Linnanvirta-puistojuhlan taidetta, lähiluontoa, historiaa ja ruokakulttuuria yhdistelevä ohjelmakokonaisuus tarjoaa jälleen koettavaa moneen makuun.

Perjantaina kajaanilaiset jalkautuvat Kajaaninjoen rantapuistoon nauttimaan taiteesta, musiikista  ja lähiruoasta. Illalla on luvassa 30-vuotisjuhlavuottaan viettävän Kajaanin Musiikkiklubin piknik-konsertti ja Raimo Lusman mieltä mullistava mentalismiesitys. Eino Leinon patsaan vehreä ympäristö muuttuu päivän hämärtyessä tunnelmalliseksi, loungehenkiseksi puistoksi, jossa voi hengähtää, kuunnella ääniteosta ja pistäytyä pop up -minireiveissä.

Lauantai on tuttuun tapaan lasten tapahtumien, puistoliikunnan ja paikallishistorian päivä, joka huipentuu konsertteihin Food Festival -alueella. Musiikista vastaa muun muassa Antti Autio, Liila Jokelin ja Jari Rättyä. Tarkempi esiintymisaikataulu julkaistaan elokuussa.

Linnanvirrassa juhlistetaan myös hyvää, paikallista ruokaa. Kahdeksan kainuulaista ravintola- ja ruokayrittäjää pistää pöytiin jälleen parastaan jokipuiston Food Festivaalilla perjantaina ja lauantaina.

Tänä vuonna Lussituvalla nähdään Heidi Kestin ja Tiina Wallin Viimeiset keisarilliset -näyttely. Teppanan viljamakasiiniin aukeaa lauantaina maailman pienin elokuvateatteri ja miltei äänetön disko, jotka koettiin ensi kertaa Ärjän taidefestivaalilla. Raatihuoneelle rakentuu myös raskaan kaluston näyttely puolustusvoimien ja rajavartioston toimesta.

Linnanvirran kylkeen viime vuosina kotiutunut Barokki Soi järjestää konsertteja läpi viikonlopun Raatihuoneella, Kaukametsässä ja taidemuseolla. Linnanvirran ohjelman päättää sunnuntaina Kajaanin seurakunnan perinteinen puistokirkko.

Järjestelyissä ja tapahtumien organisoinnissa on mukana kymmeniä kajaanilaisia yhdistyksiä ja yrityksiä. Yhteisöllisessä puistojuhlassa vieraili viime vuonna pandemiatilanteesta huolimatta 2000-3000 ihmistä.

Tapahtuman järjestäjinä toimivat Metsähallituksen Luontopalvelut ja Kajaanin kaupunki yhdessä kymmenien yhteistyökumppaneiden kanssa. Tuotannosta vastaa Vaara-kollektiivi.

Ohjelmaan voi tutustua Linnanvirran verkkosivuilla.

Lisätietoja:

tapahtumatuottaja Roosa Yrjölä