Nuoret kokoontuneet tietokoneiden äärelle

Nuorten älykäs osallisuustoimintapilotointi on käynnistynyt

Kainuun Nuotta ry:n käynnistämä nuorten älykäs osallisuus -toiminta hakee ratkaisuja tähän yhdistämällä digitaalisuuden toimiviin perinteisiin osallisuusmalleihin.

Tämän päivän yhteiskunnassa nuorten osallisuuden puute vaikuttaa moniin yhteiskunnallisiin ongelmiin. Osallisuus perinteisin menetelmin toteutettuna tuottaa harvoin hyvää tulosta. Luottamuksen lisäämiseksi tarvitaan uusia toimintamalleja. Näillä vahvistetaan yhdenvertaisia oikeuksia, mahdollisuuksia ja resursseja osallistua yhteiskunnalliseen toimintaan. Ihmisten hyvinvoinnin kannalta osallistuminen taloudelliseen, poliittiseen, sosiaaliseen ja kulttuuriseen toimintaan ja instituutioihin on tärkeä.

Tärkeintä meille on, että me osallistetaan nuoria, jotta me itse saadaan vaikuttaa meille tärkeisiin asioihin ja näin saadaan nuorten näkökulmaa päätöksen tekoon – toteaa Kajaanin nuorisovaltuuston puheenjohtaja, Kainuun ammattiopistolla opiskeleva Jonna Kyllönen. – Vaikuttavuus vaihtelee ja se riippuu paljon meidän omastakin toiminnasta. Esimerkiksi kun tehtiin kannanottoa maksuttomista kuukautissuojista, saatiin nuiva vastaanotto ja sille naureskeltiinkin ja pidettiin tyhmänäkin esityksenä. Toisaalta nyt kun tehtiin kannanotto nuorisotiloista, niin siitä saatiin hyvää palautetta ja asiat etenivät hyvin. Että joissakin asioissa meitä kuunnellaan.

Jonna pitää älykästä nuorisovaltuustotoimintaa erinomaisena mahdollisuutena saada uudenlaista näkyvyyttä. Toiveena on, että nuorisovaltuuston toiminta alkaisi kiinnostaa nuoria tulemaan mukaan toimintaan ja näin saataisiin toiminnalle vaikuttavuutta. Live-tv lähetykset tuovat aivan uuden mahdollisuuden toimintaamme.

Kajaanin lukiossa opiskelevan Nuorisovaltuuston jäsen Patrik Huotarin mukaan nuorisovaltuuston tärkeimmät tehtävät on nuorten tekemä työ nuorille ja että itse saamme vapaasti päättää toiminnastamme. – Olemme sanansaattajia ja tuomme nuorten asioita ja näkökulmaa päätöksentekoon. Älykäs nuorisovaltuustotoiminta on vaikuttanut tosi mielenkiintoiselta ja luo monenlaisia mahdollisuuksia kehittää toimintaamme, toteaa Patrik ja jatkaa.

– Aluksi olin vähän skeptinen, millaiset mahdollisuudet meillä oikeasti on. Innostuin kun harjoituksissa olen huomannut, miten moneen tarpeeseen tällaisia toimintamalleja voidaan hyödyntää. Tällaista eivät monet nuoret päässeet toteuttamaan ja hienoa että Kajaanissa meillä on tällaiset mahdollisuudet. Itselläni lapsena minulla oli haaveena päästä aikuisena uutisankkuriksi. Tässähän sitä pääsee nyt kokeilemaan kun tykkään esiintyä kameroiden ja ihmisten edessä. Kannattaa rohkeasti tulla toimintaan mukaan, koska tätä kautta meillä on tosi iso mahdollisuus vaikuttaa suurempiikin päätöksiin. Vaikka saattaa tuntua, että omalla mielipiteellä ei voi vaikuttaa. Kuitenkin kun osaa kunnolla tuoda asian esille ja perustella niin kyllä siinä tiukempikin päättäjä alkaa myöntyä.

– Tähän toimintaan voi tulla mukaan matalalla kynnyksellä ja omien voimien mukaan eikä tarvitse olla valmis poliitikko. Nuorisovaltuusto on loistava paikka opetella vaikuttamista, toteaa lopuksi Jonna

Nuorten älykäsosallisuus on Kajaanin Nuorisovaltuuston ja Kainuun Nuotta ry:n yhteinen pilottitoiminta.

Muutaman lähetyksen jälkeen kokoonnutaan pohtimaan lähetysten hyvät käytännöt,. Näiltä pohjilta toimintaa on tarkoitus laajentaa kehittämistoimintana kaikkiin Kainuun kuntiin. Tulemme haastamaan yhteistyöhön kaikki järjestöt, Kainuun kunnat ja muut julkishallinnon toimijat.

Kuvassa alarivillä puheenjohtaja Jonna Kyllönen, sihteeri Patrik Huotari, vpj. Sohvi Sirviö.
Takarivissä vas. jäsenet Dunya Osman, Maiju Huotari, Anni Kyllönen, Laura Liljeblad.

Teksti ja kuva: Veli-Matti Karppinen

Lisätietoja Veli-Matti Karppinen toiminnanjohtaja Kainuun Nuotta ry Ilmarintie 6 87200 Kajaani, veli-matti.karppinen@kainuunnuotta.net, 040 5853 645.