Bussi

Muutoksia Kainuun joukkoliikenteessä 7.6.2021 alkaen

Kainuun joukkoliikenteessä tapahtuu muutoksia kesäkuun alkupuolella – Kajaanin sisäinen liikenne säilyy ennallaan. ELY-keskuksen hankkimassa liikenteessä ei jatkossa käytetä Waltti-lipputuotteita ja sinisestä seutuliikenteen Waltti-matkakortista luovutaan. Samalla liikenteen aikataulut muuttuvat uusien liikennöintisopimusten astuessa voimaan.

7.6.2021 alkaen ELY-keskuksen hankkimassa liikenteessä ei enää käytetä Waltti-lipputuotteita, sen sijaan Kajaanin sisäisessä liikenteessä linjoilla 1–15 ja Pikku-Petessä Waltti-lipputuotteiden käyttö jatkuu. Seutuliikenteen matkakortin käytön päättyessä myös linjanumerot poistuvat käytöstä ELY-keskuksen hankkimassa liikenteessä mutta Kajaanin sisäisessä liikenteessä linjanumerot säilyvät ennallaan.

ELY-keskuksen hankkima liikenne koostuu Kajaanista Sotkamoon ja Kuhmoon, Paltamoon ja Puolangalle sekä Ristijärvelle, Hyrynsalmelle ja Suomussalmelle liikennöivistä seutuliikenteen vuoroista. Lisäksi osa ELY-keskuksen hankkimista vuoroista on Kajaanin, Paltamon ja Sotkamon sisäistä liikennettä. Seutuliikenteen matkakorttia ei voi 7.6.2021 alkaen käyttää enää missään liikenteessä.

Seutuliikenteen matkakorttien myynti päättyy 9.5.2021. Samalla päättyy myös kausilippujen ja Kela-lippujen lataaminen seutuliikenteen matkakortille. Matkakortille voi ladata arvoa 6.6.2021 asti. Seutuliikenteen matkakortille ladatut lipputuotteet tulee käyttää loppuun ennen kortin voimassaolon päättymistä. Henkilökohtaiselle matkakortille ladattu arvo ja aloittamattomat kausiliput voidaan palauttaa rahana asiakkaalle Kajaani Infossa. Kela-lippuja tai aloitettuja kausilippuja ei hyvitetä. Hyvityksestä peritään käsittelymaksu 8,00 €. Hyvityksiä tehdään 31.8.2021 saakka.

Liikennöinti Kainuussa jatkuu entiseen tapaan pääsuunnittain Kajaani-Sotkamo-Kuhmo, Kajaani-Paltamo-Puolanka, Kajaani-Suomussalmi-Kuusamo ja Kuhmo-Nurmes. Aikatauluihin on luvassa muutoksia ja samalla matkalippujen hinnat alenevat. Uusista käyttöönotettavista lipputuotteista tiedotetaan myöhemmin keväällä.

Kaikki tieto Waltin lakkaamiseen liittyen kootaan Kajaanin seudun joukkoliikenteen verkkosivulle

Lisätietoja:

Johannes Miesmaa