Linnanvirta puistojuhla Kajaanissa 11.-13.8.2023

Linnanvirta puistojuhlan vuoden 2023 ohjelma on julkaistu

Linnanvirta on valmistautumassa kohti 11.-13. elokuuta järjestettävää iloista puistojuhlaa. Tänä vuonna tapahtuman osana on Kainuun prikaatin vala- ja vakuutustilaisuus sekä Kainuun Sanomat tuo luontoillan takaisin rauniolinnaan ja jokivarressa illat huipentuvat tunnelmallisiin puistokonsertteihin.

Koko perheen tapahtuma on monipuolinen kattaus kulttuuria ja erilaista yhteistä tekemistä. Perjantaina kajaanilaiset jalkautuvat Kajaaninjoen rantapuistoon nauttimaan taiteesta, musiikista ja lähiruoasta. Illalla rauniolinnan estradilla on luvassa Kainuun Sanomien luontoilta ja Raimo Lusman mieltä mullistava mentalismiesitys. Rantapuistossa iltaa vietetään yhdessäolon ja hyvän musiikin parissa, kun lavalle nousevat Eereka, Irmeli O. ja Risto.

Linnanvirran lauantaipäivä rakennetaan perinteisesti lapsiperheille. Jokipuistoon levittäytyy monenlaisen tekemisen ja kokemisen kirjo. Lasten Linnanvirta koostuu jälleen taidetta, musiikkia, kirjallisuutta, teatteria ja tanssia yhdistelevästä ohjelmasta, jossa nähtävää ja koettavaa on aamusta iltapäivään saakka. Linnansillan lavatanssit saavat tänä vuonna kaivattua jatkoa, kun Kajaanin Musiikkiklubin viihdeorkesteri ja Tanssiurheiluseura Kajaanin Casamba ry tanssittavat sillalla kahden tunnin ajan. Kainuun historia herää eloon Tervakanavan soutunäytöksen, matkailuoppaiden pienoiskuvaelman ja lasten linnankierroksen myötä. Rantapuiston piknik-konserttien musiikkitarjonnasta vastaa lauantaina muun muassa Sofia Voltti ja yhtye, Superlon TMS feat. Sara Saxholm sekä Laura Moisio.

Puolustusvoimat tuo valapäivän kunniaksi jykevän kalustonäyttelyn Brahenkadulle. Iltapäivällä Raatihuoneentorin lavalla kajahtaa MPK Pohjois-Suomen soittokunnan konsertti.

Runsas ohjelma luo puistoon ympäristön, jossa voi kierrellä nauttien niin esityksistä kuin alueen makuelämyksistä. Food Festival juhlistaa lähiruokaa musiikin siivittämänä jälleen perjantaina ja lauantaina. Noin kymmenkunta paikallista ruokayrittäjää rakentaa jokirantaan ravintola-alueen, jossa ruoka-annokset räätälöidään juuri puistojuhlaa varten.

Linnanvirran taideohjelma laajenee tänä kesänä, kun jokivarteen kohoaa kainuulaisten käsityöyrittäjien kojut. Taidekujalla voi tehdä ostoksia, osallistua työpajoihin ja hengähtää levähdyspisteellä toiminnan lomassa. Lussituvalla on esillä sotkamolaissyntyisen taiteilijan Anni Arffmanin Joka tapauksessa otan sinut -näyttely, ja jokipuistossa voi kokea installaatiotaidetta viikonlopun aikana.

Kajaanin evankelis-luterilainen seurakunta tuo Kauppatorille lauantaina ensimmäistä kertaa seurakuntien välisen kirkkovenemittelön. Sunnuntaina jokivarteen kohoaa perinteinen puistokirkko.

Lisätietoja:

Roosa Yrjölä
tapahtumatuottaja
linnanvirtafestivaali@gmail.com
p. 040 146 8274

Tapahtuman järjestäjänä toimii Kajaanin kaupunki yhteistyössä Metsähallituksen Luontopalveluiden, Kainuun Sanomien, Puolustusvoimien, Rajavartioston sekä kymmenien muiden yhteisöjen, yritysten ja yhteistyötahojen kanssa. Tuotannosta vastaa Vaara-kollektiivi.

Tutustu ohjelmistoon Linnanvirta puistojuhlan verkkosivulla (avautuu uudessa välilehdessä)