Kierrätystä kuvaava symboli nurmikolla

Lasin ja metallin lajittelu muuttuu taloyhtiöissä

Jätteiden lajittelu muuttuu Ekokympin alueen taloyhtiöissä. Lasi-, keramiikka- ja metallijätteen yhteiskeräys päättyy, ja lasipakkaukset ja metallijätteet lajitellaan omiin astioihinsa. Ekokymppi on syyskuun lopussa toimittanut uuden tarroitetun jäteastian metallijätteen keräystä varten ja samalla päivittänyt vanhaan jäteastiaan lasipakkaukset-tarran. Yhteiskeräyksen päättymisen taustalla on jätelain muutos ja tuottajayhteisön vaatimukset.

Lasipakkaukset-jäteastiaan vain pakkauslasia

Uudistuksen myötä lasijätteen lajitteluohjeet muuttuvat. Tähän saakka keräykseen on saanut laittaa sekä lasipakkauksia että keramiikkaa ja posliinia, mutta jatkossa vain ja ainoastaan lasipurkkeja ja -pulloja kuten lasisia lastenruokapurkkeja, hillopurkkeja tai pantittomia pulloja. Yksittäisiä posliini- ja keramiikkajätteitä voi laittaa sekajäte energiaksi -jäteastiaan, ja suuremmat määrät voi viedä veloituksetta lajitteluasemalle, jätekeskukseen tai Entrinkiin.

Esimerkiksi jos kahvikuppi tai juomalasi särkyy, sen oikea paikka on sekajäte energiaksi -jäteastia, mutta kokonainen astiasto tai suuret keraamiset/posliiniset esineet kuten vessanpöntöt ja lavuaarit kuuluu viedä edellä mainittuihin paikkoihin.

Kampanja taloyhtiöille

Muutokseen liittyen Ekokymppi on aloittanut tiedotuskampanjan PosKetonta touhua. ”PosKeton” viittaa sanoihin Posliini ja Keramiikka, joita ei enää jatkossa saa laittaa lasijätteen joukkoon – lasinkeräys tulee siis olemaan posliiniton ja keramiikaton.

Hyötyjä PosKettomuudesta

Kun lasipakkaukset ja metalli kerätään omiin jäteastioihinsa, lajittelu ja kierrätys varsinkin lasipakkausten osalta tehostuu entisestään.  Lasipakkaukset päätyvät tällöin uusiolasin ja vaahtolasin raaka-aineeksi. Niin ikään taloyhtiöt hyötyvät uudistuksesta, koska pakkausten tuottajayhteisöt maksavat näille korvausta erikseen kerätyistä pakkausjätteistä.

Ekokymppi toivottaa taloyhtiöiden asukkaat, isännöitsijät ja hallitusten jäsenet tervetulleiksi mukaan Teams-tiedotustilaisuuteen tiistaina 10.10.2023 kello 18. – 19. Tapahtuman linkki sekä myöhemmin videotallenne löytyvät Ekokympin nettisivujen etuaukeamalta.

Jokainen oikein lajiteltu lasipakkaus ja metallijäte auttavat edistämään kierrätystä. Ekokymppi kutsuu taloyhtiöt mukaan PosKettoman touhuun!

Lisätietoja:

Teija Konola