Kirjaston jouluterveiset

Hei kirjallisuuden ja kirjastojen ystävät! Pitkän ja huolientäytteisen vuoden jälkeen on hyvä pysähtyä näin joulun kynnyksellä miettimään, millaisia ilon ja onnistumisen hetkiä olemme saaneet tänä vuonna kokea. Toivottavasti jokainen uskaltaa irtautua arjen huolista onnea tuovien asioiden äärelle.

Kirjastolla saamme todistaa arjen hyviä hetkiä joka päivä. Tiskin takaa huomaa, kuinka monella tapaa kirjasto tuottaa iloa. Siinä missä yksi tulee kirjastoon rauhoittumaan ilman mitään kiirettä ja antaa itselleen luvan unohtua hyllyjen väliin selailemaan kokoelman aarteita, toinen tulee kirjastoon sosiaalisten kohtaamisten takia ja jää vaihtamaan henkilökunnan kanssa kuulumiset. Siinä missä joku käy lukemassa päivän lehdet ja käyttää tietokonetta ilman kontakteja muihin, toiselle kirjasto on kohtaamispaikka, jossa voi tehdä esimerkiksi ryhmätöitä yhdessä. Edellä mainittujen lisäksi kirjastolaiset tapaavat muun muassa päiväkoti- ja kouluryhmiä, opiskelijoita, tutkijoita, satutunnille tulijoita ja digiopastusta kaipaavia. Joka päivä kirjaston työntekijät opastavat ja auttavat parhaan kykynsä mukaan mitä monipuolisimmissa asioissa. Kirjaston laaja käyttö ilahduttaa. On etuoikeus, että asiakkaiden silmissä kirjasto on paikka, josta saa moneen tarpeeseen apua ja hyvää mieltä.

Tänä vuonna Kainuun kirjastot ovat kohdanneet monia muutoksia. Muutokset eivät kuitenkaan kirjastolaisia hätkäytä, sillä me olemme tottuneita niihin. Kysy mistä kirjastosta vain – aina on jotain pientä tai suurta uudistusta tulossa. Vaikka muutokset voivat tuntua raskailta, voi niiden seurauksena syntyä jotain uutta ja hienoa.  Muutokset pitävät kirjaston ajan tasalla ympäröivässä yhteiskunnassa.

Yksi tänä vuonna kaikkia Kainuun kirjastoja koskettava muutos on ollut Ukrainan sodan takia tulleet pakolaiset. Pakolaiset on toivotettu lämpimästi tervetulleeksi kirjaston asiakkaiksi, heille on tehty kirjastokortteja ja opastettu kirjaston käytössä. Kajaanin pääkirjaston asiakkaat ovat ehkä syksyn aikana huomanneet muutokset yläkerran tiloissa, joissa opetusta saavat kaksi ukrainalaisryhmää ja yksi syyrialaisryhmä. Hyvä yhteistyö kirjaston ja koulun välillä auttaa pakolaisia kotoutumaan suomalaiseen yhteiskuntaan. Kirjastokortti juurruttaa omalle paikkakunnalle ja lukeminen tuo lohtua vaikeilla hetkillä.

Toinen suuri, kirjastojakin koskettava uutinen on energiakriisi, joka velvoittaa kaikkia suomalaisia vähentämään sähkönkäyttöään. Kestävän kehityksen aate on sisäänrakennettuna kirjastojen syvimpään olemukseen lainauksen ja sen myötä kiertotalouden muodossa. Kirjastoilla riittää kuitenkin vielä pohdittavaa, kuinka omalta osaltamme voisimme olla mukana sähkönsäästötalkoissa. Kannustankin kaikkia lukijoita tarttumaan tänä talvena kaukosäätimen sijaan kirjaan. Hyvien kirjojen etsimiseen saa apua osaavalta kirjaston henkilökunnalta. Kajaanin kaupunginkirjaston Lukuopas-palvelusta saa tilattua itselleen juuri omaan mieltymyksen mukaisia kirjavinkkejä. Tammikuussa julkaistavasta Pohjoisen lukuhaasteesta voi saada inspiraatiota omaan lukemiseen. Kuulemme aina mielellämme myös asiakkaiden kirjavinkkejä, joten jaa rohkeasti omat lukukokemuksesi kirjaston henkilökunnan kanssa.

Uudistuksia on tapahtunut myös kirjaston sisällä. Henkilökuntaa on vaihtunut koko Kainuun alueella ja uutta osaamista on tullut työyhteisöihin. Uudet ajatukset ja toimintatavat on tarpeen, jotta voimme vastata meille asetettuihin haasteisiin ja palvella asiakkaitamme entistä paremmin. Iloitsemme uusista vahvistuksista joukkoihimme ja siten mahdollisuuksista kehittää palvelujamme.

Ensi vuotta kukaan meistä ei osaa vielä ennustaa. Kainuun kirjastoilla on ensi vuonna näkyvissä ainakin hankkeita, yhteistyötä ja tapahtumia. Onneksi kaikkien muutoksien ja uudistusten keskellä yksi on ja pysyy kirjastojen mukana: kirjallisuus.

Aihealueet