Kimalaisen siivet selkään Kajaanin rantapuistossa saa otettua siivekkään selfien

Kimalaisen siivet selkään – Kajaanin rantapuistossa saa otettua siivekkään selfien ja eläydyttyä pölyttäjien näkökulmaan

Metsähallitus 13.7.2021

Kajaanin rantapuistoon on ilmestynyt lisää pölyttäjäaiheista taidetta. Heinäkuun alussa jokeen lipui kellumaan kierrätystaideteos Hokkuspompus, kuplavollarista tehty kartanokimalainen. Nyt rantapuistoon on noussut pari siivekästä toteemipaalua. Kimalaissisällöt ovat osa Suomen ensimmäistä Luonnon konserttisali -tapahtumaa, joka järjestetään Kajaanissa osana Linnanvirta-puistojuhlaa perjantaina 20.8.2021. Luonnon konserttisalin teemana on luonnon monimuotoisuus ja erityisesti pölyttäjien merkitys.

Siivet on valmistanut palkittu Kajaanin kaupunginteatteri lavastaja, taitelija Markku Hernetkoski. (kuvassa Markku Hernetkoski)

– Siipiteosten pystypaalu on vanhaa latohirttä, ja harjateräksestä valmistetut siivet on hitsattu paalun kylkiin. Yksityiskohtana pystypaaluun on upotettu uniikki kirjontatyö kartanokimalaisesta, Markku Hernetkoski kertoo.

Siipiteoksia on Kajaanin rantapuistossa kaksi kappaletta, matalampi ja korkeampi. Ajatuksena on, että ihmiset ottavat selfie-kuvia mallaten siivet selkäänsä. Kuvia on mahdollista jakaa yhteisölliseen teokseen, jossa lukuisista selfieistä muodostuu yhteisöllinen mosaiikkimainen kuva.

– Ajatus vertautuu siis kimalaisten yhdessä tekemiseen: yksin ja minä ei ole sinänsä merkityksellistä vaan se mitä olemme yhdessä. Jokaisen panos tarvitaan, mutta kokonaiskuva hahmottuu vasta, kun kaikki palaset ovat yhdessä. Taustalla on ajatus myös empatiasta ja toiseksi eläytymisestä: kimalaisen maailmaan eläytyminen, kimalaiseksi tuleminen ja maailmaa kimalaisperspektiivistä katsomalla voi luoda tunnesiteen pölyttäjiä kohtaan. Tunneside puolestaan motivoi tekemään toimenpiteitä kimalaisten elinolosuhteiden parantamisen puolesta, kuvailee mosaiikkiteoksen tekijä Nina Luostarinen.

Yhteisölliseen teokseen osallistumisesta löytyy ohjeet selfiesiipien luota. Teos julkaistaan valmistuttaan netissä ja linkki jaetaan Metsähallituksen kanavien kautta.

Selfiesiipien lisäksi Kajaaninjoen rantapuistosta löytyy Jyväskylän yliopiston Evoluutiopajojen Kimalaiskimara-ääniluontopolku ja joessa kelluu taiteilija Urho Kähkösen valmistama kimalainen, Hokkuspompus.

Kimalaissisällöt ovat osa Suomen ensimmäistä Luonnon konserttisali -tapahtumaa, joka järjestetään Kajaanissa osana Linnanvirta-puistojuhlaa perjantaina 20.8.2021. Luonnon konserttisalin teemana on luonnon monimuotoisuus ja erityisesti pölyttäjien merkitys. Se avautuu yhden lajin kautta: päivän sankarina on Bombus hypnorum eli kartanokimalainen.

Luonnon konserttisali on toiminnallinen ja elämyksellinen koko perheen ulkoilmatapahtuma, jossa luontotiede ja taide paiskaavat kättä. Kartanokimalaiseen tutustuminen käynnistyy iltapäivän toiminnallisilla rasteilla. Kaikki huipentuu illan konserttiin, joka kruunaa kokemuksen kertomalla kimalaisen tarinan musiikin, valotaiteen ja tanssin keinoin.

Lisätietoja Tapahtumatuottaja Veikko Leinonen, Vaara-kollektiivi, p. 050 5706577.

Linkki verkkosivustolle www.luontoon.fi/luonnonkonserttisali

//////////
Metsähallitus on valtion liikelaitos, jonka hoidossa on kolmasosa Suomen maa- ja vesialueita. Metsähallituksen tarkoitus on luonnon arvon ja yhteisen varallisuuden vastuullinen kehittäminen yli sukupolvien. 1200 metsähallituslaista eri puolilla Suomea vastaavat alueiden kestävästä käytöstä, hoidosta ja suojelusta – erilaiset tarpeet ja odotukset yhteensovittaen.

Metsähallituksen Luontopalvelut tarjoaa kestävän tavan nauttia Suomen kauneimmasta luonnosta. Suojelemme arvokkainta luontoa ja vastuullamme ovat maamme kansallispuistot, luonnonpuistot ja muut valtion suojelualueet, pohjoiset erämaa-alueet sekä monet merkittävät historiakohteet.