Crowdsorsa-mobiilipelillä kartoitetaan pyöräteiden kuntoa.

Kajaanissa kartoitetaan mobiilipelillä seuraavaksi pyöräteiden kuntoa

Kajaanin kaupunki toteutti joukkoistetun ajoratojen kuntokartoituksen Crowdsorsa-mobiilipelillä aiemmin tänä kesänä. Nyt vuorossa ovat pyörätiet, joiden kuntokartoitus joukkoistetaan samaa mobiilipeliä hyödyntäen.

Kartoitustapahtuma alkaa lauantaina 1.7. klo 10 (säävarauksella). Osallistumiseen tarvitaan älypuhelin, polkupyörä sekä ohjaustankoon kiinnitettävä puhelinpidike, ja kartoitukseen voi osallistua kuka tahansa.

Kajaanin kaupungininsinööri Matti Nousiaisen mukaan mobiilipeli on hauska ja tehokas tapa kutsua asukkaita mukaan katujen kuntokartoitukseen. Hän kertoo ajoradoille tehdyn kuntokartoituksen onnistuneen yli odotusten.

– Iso kiitos kaikille kuvauksiin osallistuneille. Lauantaina 20.5. tehdyt kuvaukset konenäkömalli analysoi ripeästi ja katuverkon kuntoarviot olivat käytössämme jo torstaina 25.5. Pystymme nyt suunnittelemaan tulevan kesän asfalttikorjauksia ajantasaisen aineiston pohjalta.

Molempien kartoitusten tuloksista kerrotaan, kunhan pyörätiekartoituksen tulokset ovat käytettävissä. Ajoratojen päällysteiden Nousiainen toteaa olevan pääosin hyvässä kunnossa.

Pelaaminen tapahtuu sovelluskaupoista ladattavalla Crowdsorsa-sovelluksella, jossa Kajaanin pyörätiet on täytetty rahanarvoisilla marjoilla ja hedelmillä. Pelaajat keräävät niitä kartalta nauhoittamalla videota pyöräillessään. Kerättävää on luvassa keskimäärin kolmen euron arvosta kilometriä kohden. Palkkion osallistujat saavat pankkitililleen.

– Peli päättyy, kun Kajaanin koko 68 kilometrin asfaltoitu pyörätieverkko on kartoitettu. Tempaus tarjoaa kuntalaisille hyvän tilaisuuden lähteä ulos liikkumaan sekä tienaamaan siinä sivussa jopa parikymmentä euroa tunnissa, Crowdsorsan toimitusjohtaja Toni Paju kertoo.

Käyttäjien kuvaamat videot käyvät läpi laaduntarkistuksen, jonka jälkeen konenäkömalli analysoi niistä pyöräteiden päällystevauriot. Tällä tavoin saadaan suunnittelun ja päätöksenteon tueksi tarkkaa tietoa siitä, missä ja millaisia pyöräteiden kunnostustarpeet ovat.

Pyöräteiden joukkoistettu kuntokartoitus järjestetään samaan aikaan myös Forssassa, Joensuussa, Kirkkonummella, Paraisilla ja Ylöjärvellä.

Crowdsorsa on tamperelainen startup-yritys, jonka Suomessa suosituksi tullut konsepti on otettu käyttöön myös Ruotsissa, Virossa ja Briteissä.  Crowdsorsa-mobiilipeli on kehitetty kustannustehokkaaseen kuva- ja videodatan joukkoistettuun keräämiseen.  Pelillä on kerätty dataa muun muassa kaduista, pyöräteistä, kaivonkansista ja lätäköistä.

Lisätietoja:

Teemu Hurskainen