Eri-ikäisiä matkustajia bussissa

Kajaanin joukkoliikenteessä tehtiin viime vuonna lähes 300 000 matkaa

Kajaanin joukkoliikenteen linjoilla 1–16 sekä palveluliikenteessä tehtiin vuonna 2023 yhteensä 298 549 joukkoliikennematkaa. Matkustajamäärissä päästiin korona-aikaa edeltävälle tasolle, sillä linjoilla 1–7 tehtiin viime vuonna 223 080 matkaa määrän ollessa 219 564 matkaa vuonna 2019.

– Suosituin on linja 1, jota liikennöidään 30 minuutin vuorovälein. Tällä linjalla tehtiin 115 594 matkaa. Toiseksi suosituin on linja 3, jossa tehtiin 37 628 matkaa, joukkoliikenneinsinööri Tiina Rusanen kertoo.

Hänen mukaansa hiljaisinta on vastaavasti linjalla 7, jossa tehtiin 11 783 matkaa vuonna 2023. Seutuliikenteen linjoista vilkasta oli linjalla 12, ja palveluliikenne Pikku-Petessä tehtiin 4921 matkaa.

Kajaanissa joukkoliikennettä käytetään eniten marraskuussa. Vuorokaudenajoista vilkkainta matkustaminen on arkisin klo 7–8 välisenä aikana. Vastaavasti hiljaisinta on arki-iltojen viimeisillä tunneilla.

– Vilkkaimmat yksittäiset pysäkit löytyvät Pohjolankadulta. Kirkon pysäkiltä noustiin viime vuonna bussin kyytiin 19 142 kertaa ja taidemuseon pysäkiltä vastaavasti 19 975 kertaa, Rusanen sanoo.

Eniten matkoja Kajaanin joukkoliikenteessä tekevät peruskoululaiset perusopetuksen kausilipuilla (40 % kaikista matkoista). Toiseksi eniten matkoja tehdään kausilipuilla. Aikuisten kausituotteilla tehtiin 15 % matkoista ja lasten kausituotteilla 13 % matkoista.

Sähköiset asiointikanavat käytössä

Tiina Rusasen mukaan matkoja maksetaan edelleen käteisellä rahalla (21 604 matkaa), mutta asiakkaat ovat löytäneet myös sähköiset asiointikanavat lippujen ostamiseen.

– Nettikaupassa tehtiin yhteensä 5059 ostotapahtumaa ja Waltti-mobiilin kautta ostettiin 9553 lippua. Waltti-kortteja asiakkaat latasivat kaupungintalon Kajaani Infossa 4335 kertaa.

Kajaanin joukkoliikenteessä otettiin käyttöön reaaliaikainformaatio tammikuussa 2023. Tämä tarkoittaa sitä, että asiakkaat voivat seurata joukkoliikenteen aikataulu- ja reittiopastietoa tarjoavasta palvelusta bussien liikennöintiä reaaliajassa.

– Opas löytyy osoitteesta opas.waltti.fi sekä Waltti-mobiilisovelluksesta, Rusanen neuvoo.

Matkamäärien kasvun myötä myös palautteiden määrä kasvoi. Esimerkiksi syksyllä 2022 voimaan tulleet linjastomuutokset aiheuttivat palautteita.

– Saatujen palautteiden perusteella elokuusta 2023 alkaen linja 1 jaettiin kahteen eri reittiin, linjoihin 1 ja 1L. Linja 1L liikennöi Laajankankaankadun kautta ja linja 1 liikennöi entiseen tapaan Soidinkatua pitkin, Rusanen kertoo.

Asiakaspalautetta tuli vuoden aikana myös kuljettajien asiakaspalvelusta sekä siitä, että bussit ovat ruuhka-aikoina täynnä. Liikennöintikulujen kasvu muun muassa polttoaineen hinnan nousun vuoksi haastoi joukkoliikenteen taloutta ja tästä syystä asiakashintoja korotettiin vuoden 2024 alusta. Lipputuloja Kajaanin joukkoliikenteelle kertyi viime vuonna 533 183 euroa.

Kajaanin joukkoliikenteen verkkosivut