Visitkajaani.fi -sivut uudistuivat eTravel -hankkeen myötä

Kainuun matkailutalveen lähdetään yhteistyöllä ja uudistetuilla digitaalisilla asiointikanavilla

Kainuussa valmistaudutaan vilkkaaseen matkailun talvisesonkiin. Matkailualan digitalisoituminen palvelutarjonnan löydettävyyden ja varattavuuden osalta on hyvän asiakaskokemuksen edellytys. Matka alkaa jo kotisohvalta paljon ennen kohteeseen saapumista. Visit Kajaani-Oulujärvi, Vuokatti ja Ukkohalla lähtevätkin tulevaan talvisesonkiin uudistunein digitaalisin asiointikanavin.

Kiistatonta on, että suuri osa nykypäivän matkailijoista hakee tietoa, tutustuu kohteeseen ja varaa matkat omatoimisesti verkosta ennen itse kohteeseen lähtöä. Tämän vuoksi matkailupalveluiden tarjoajien on tärkeää kehittää digitaalista osaamistaan ja nykypäivän asiakkaan tarpeet huomioivia asiointikanavia. Vuokatti, Ukkohalla ja Visit Kajaani-Oulujärvi ovat yhteistyössä uudistaneet vuonna 2022 asiointikanavansa vastaamaan tähän kysyntään Kajaanin Ammattikorkeakoulun hankkeessa eTravel -digitaalisten asiointikanavien kehittäminen (vuokatti.fi, ukkohalla.fi ja visitkajaani.fi). Hanketta rahoittaa Kainuun liitto (React-EU EAKR-toimenpiteet).

Matkailualueiden asiointikanaville on tehty kokonaisvaltainen uudistus hankkeen aikana. Asiointikanavat ovat saaneet uudet visuaaliset ilmeet ja teknisesti kanavat on rakennettu vastaamaan niin nykypäivän kuin myös tulevaisuuden tarpeita.

Kainuussa on useita kiinnostavia matkailukohteita lyhyen ajomatkan päässä toisistaan. Asiointikanavien uudistus tukee ja luo pohjaa Kainuun maakunnalliselle matkailumarkkinoinnille ja yhteistyölle.  Digitaalisia palvelualustoja uudistamalla matkailijoiden on vaivattomampi räätälöidä oman näköisensä matka koko Kainuussa.

Uudistetut sivut ovat luoneet pohjaa matkailualueiden yhteistyölle ja mahdollistaa entistä tehokkaamman matkailumarkkinoinnin ja -myynnin

Uusituilta kanavilta saadaan uudistuksen myötä tuotetieto siirtymään automaattisesti maakunnalliselle arcticlakeland.com sivustolle, joka kokoaa yhteen Kainuun monipuolisen matkailutarjonnan. Digitaalinen yhteistyö näkyy myös siinä, että jokaisella sivulla on otettu käyttöön outdooractive-portaalin tarjoama reittitieto, kertoo hankkeen projektipäällikkö Sointu Mäkelä.

”Uudet visitkajaani.fi -sivut toimivat nyt tuotekorttipohjaisesti, ja alueen palvelutarjonnasta matkailija löytää ketterästi esimerkiksi itselle sopivat vierailukohteet ja tekemiset. Uusi tuotekorttipohjainen sisältömalli mahdollistaa myös ajankohtaisten kampanjasivujen ja -tarjousten tekemisen ja markkinoinnin. Aiemmin syksyllä tarjoilimme syksyisiä vinkkejä ja nyt koostimme sivun Kajaanin joululle. Tämä on ollut merkittävä uudistus alueen matkailumarkkinoinnille”, kertoo Kajaanin markkinointipäällikkö Milja Korhonen ja jatkaa: ”Mukaan pääsevät kaikki alueen matkailupalveluita tarjoavat toimijat”.

”Vuokatissa myös yrittäjät ovat innostuneet tuottamaan uusia tuotteita vuokatti.fi -sivuille. Niinikään Vuokatissa uusien sivujen myötä Joulu uudistettiin uutta sisältömallia hyödyntäen: vuokatti.fi/joululoma-vuokatissa. Lisäksi iloitsemme uusilla sivuilla hyödynnettävää tapahtumienkainuu.fi-sivustoa, johon tapahtumatiedot syötetään. Täältä ne nousevat nyt automaattisesti sekä paikallislehdistön menovinkkeihin, että vuokatti.fi sivulle, eikä tapahtumien toteuttajan tarvitse syöttää tietoja kuin yhteen lähteeseen”, kertoo Vuokatin Matkailukeskus Oy:n toimitusjohtaja Aija Laukkanen.

Ukkohallasta Jussi Kiiskilä kommentoi uudistuksia: ”Ukkohallan uudistunut matkakauppa mahdollistaa alueen majoituksen ja matkailupalveluiden paketoinnin ja asiakkaan on aikaisempaa helpompaa hankkia lomallaan tarvitsemansa palvelut ennakkoon. Uusi ukkohalla.fi-nettisivusto tarjoaa kattavasti tietoa alueen matkailupalveluista ja mahdollistaa esimerkiksi tapahtumien ja lomapakettien markkinoinnin digitaalisissa kanavissa aikaisempaa helpommin”.

Yhteystiedot ja lisätiedot:

Sointu Mäkelä, projektipäällikkö eTravel digitaalisten asiointikanavien kehittäminen (vuokatti.fi, ukkohalla.fi ja visitkajaani.fi) -hanke
Kajaanin ammattikorkeakoulu Oy
sointu.makela@kamk.fi