Hyppää sisältöön

Kainuun kunnilla iso ponnistus ruokapalveluiden valmiussuunnitelmien päivittämisessä

Kajaani, Sotkamo, Kuhmo, Paltamo ja Suomussalmi ovat aloittaneet lokakuussa 2020 yhteisen kehittämisprojektin, jonka aikana kunnat päivittävät ateriapalveluiden valmiussuunnitelmat. Kajaanin Mamselli -liikelaitos haki kuntien yhteiseen kehittämistyöhön kunta-alan työelämän kehittämisohjelma KunTeko 2020 ilmaista sparrausta. Sparrauksessa kuntia olivat valmentamassa ja ohjaamassa Tamora Oy:n asiantuntijat Kirsi Parviainen ja Riku Jalonen sekä Kainuun pelastuslaitoksen valmiuspäällikkö Juha Kärkkäinen.

Valmiussuunnitelmien päivittämisessä ja toimintakorttien laatimisessa on hyödynnetty Kuntaliiton ja Huoltovarmuuskeskuksen materiaaleja. KunTekon tarjoama sparraus muodostui kuntien yhteisistä Teams-tapaamisista ja kuntakohtaisista työpajoista.

Valmiussuunnitelmien ja toimintakorttien päivittäminen on iso ponnistus kuntien ruokapalveluille. Kuntien yhteinen tavoite on, että kevään aikana suunnittelutyö saadaan päätökseen ja tuotoksia päästään esittelemään kuntakohtaisesti kunnan eri sidosryhmille ja varautumiseen liittyvät rajapinnat päästään sopimaan kunnan eri toimijoiden kanssa.

Kuntien yhteisellä kehittämisprojektilla pyritään parantamaan ruokapalveluiden kykyä palvella asiakkaita mahdollisimman hyvin myös normaaliolojen häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa. Yhtenäiset toimintamallit luovat hyvän pohjan Kainuun kuntien varautumiseen liittyvän yhteistyön syventämiselle.

Lisätietoja antaa Kajaanin Mamselli -liikelaitoksen johtaja Tuija Vuorinen p. 044 7100 241.

Aihealueet