Kainuun hyvinvointialue

Kainuun aluevaltuutetut valmistautuvat työhön

Kainuun sote 11.2.2022

Kainuun hyvinvointialueen aluevaltuutetut ovat 11.2.2022 kokoontuneet ensimmäiseen seminaarinsa valmistautumaan alkavaan valtuustokauteen. Etätapahtumina pidettävissä seminaareissa tavoitteena on valtuutettujen perehdyttäminen hyvinvointialueen valmistelutilanteeseen sekä alueen keskeisiin haasteisiin.

”Korostamme aluevaltuutetuille paitsi tehtävän merkittävyyttä myös vastuuta, koska kyse on sekä palveluiden järjestämisestä asukkaille että Kainuun ylivoimaisesti suurimman työnantajan asioista. Käytännön asiat kokoustamisesta ja hallinnollisesta rakenteesta ratkeavat kyllä, mutta toiminnan turvaaminen käytettävissä olevalla rahoituksella ja henkilöstömäärällä ovat huomattavan suuria haasteita” painottaa valmistelujohtaja Timo Korhonen.

Seminaarissa valtuutettuja puhutti palveluiden tulevaisuuden ja lautakuntarakenteiden lisäksi myös hyvinvointialueen johtajan valinnan valmistelu. ”Tämän hetken käsityksen mukaan haku pyritään käynnistämään mahdollisimman pian, kun uusi aluehallitus saa viran avattua. Lehdet ovat puussa ennen valintaesityksiä joka tapauksessa”, arvioi Timo Korhonen.

Aluevaltuuston toimikausi alkaa 1. maaliskuuta ja ensimmäisen aluevaltuuston kokous pidetään 15.maaliskuuta. Valtuustossa on 59 varsinaista valtuutettua ja yhtä monta varavaltuutettua.

Valmistelu jatkuu vuoden 2022 ajan

Kainuun hyvinvointialue on julkisoikeudellinen itsehallinnollinen yhteisö, joka vastaa sote- ja pelastuspalveluista 2023 alkaen. Toiminnan rahoitus koostuu jatkossa pääosin valtion rahoituksesta sekä toimintatuotoista.

Väliaikainen valmistelutoimielin jatkaa hyvinvointialueen valmistelua aluevaltuuston ja aluehallituksen ohjaamana kuluvan vuoden ajan. Varsinainen palvelutuotanto käynnistyy 2023 alusta, johon asti Kainuun sote ja Pelastuslaitos jatkavat toimintaansa normaalisti.

Valmistelutyössä ovat mukana Kainuun soten, Kainuun pelastuslaitoksen ja Puolangan kunnan sekä muiden kuntien ja järjestöjen edustajat.

Lisätietoja medialle: valmistelujohtaja Timo Korhonen (040 660 7027) tai pj Eija Tolonen (044 7101 669).