Kaikuu Kainuusta Kaipuu laulun tekijät Kainuu Musiikkivideo-005

Kainuu sai nuorekkaan musiikkivideon – kohderyhmänä erityisesti lapsiperheet

Kainuu tunnetaan Nälkämaan laulusta. Nyt maakunta sai sen rinnalle uuden, nuorekkaan musiikkivideon, jolla tavoitellaan erityisesti lapsiperheitä ja mahdollisia paluumuuttajia. Jukka Pesosen eli Johannes Pisteen säveltämä ja sanoittama laulu kertoo nuorten aikuisten kaipuusta takaisin kotiseudulleen Kainuuseen.

”Kaikuu Kainuusta Kaipuu -laululla ja musiikkivideolla haluamme vahvistaa kotiseuturakkautta ja ihmisten suhdetta Kainuuseen, niin täällä asuvien kuin kainuulaislähtöisten. Haluamme myös houkutella poismuuttaneita takaisin. Laulu voi koskettaa myös muita ruuhka-Suomessa asuvia, vapaudesta unelmoivia potentiaalisia muuttajia tai Kainuun kävijöitä. Laulu tukee hienosti uutta Kainuun uutta vapauden valtatie -brändiä”, sanoo aluekehitysasiantuntija Minna Komulainen Kainuun liitosta.

Laulu sai alkunsa sosiaalisen median postauksesta, jossa heitettiin ajatus, miten mukavaa olisi saada Kainuulle uusi moderni laulu, joka puhuttelisi nuoria aikuisia ja tänne muuttavia. Jukka Pesonen tarttui haasteeseen ja alkoi työstää jo viime vuonna syntynyttä kertosäettä eteenpäin.

”Viime kesänä näppäilin kitaraani keittiössä ikkunan ollessa auki, tuulen humistessa ja tuumailin, että olisi kiva tehdä Kainuulle oma kappale. Tapailin mielessä ”alavilla mailla hallanvaara” -tyylistä pehmeää, soljuvaa lausetta kunnes mieleeni tulivat alkusointuiset sanat, Kaikuu Kainuusta kaipuu”, Pesonen kertoo.

”Kun huomasin somessa viime vuoden lopulla ajatuksen Kainuun omasta biisistä, työstin vihdoin kappaleen jonkinlaiseksi kokonaisuudeksi ja lähetin idean Kainuun Liitolle. Olin otettu, kun siellä innostuttiin toteuttamaan kappaletta yhteistyössä eteenpäin”, Pesonen iloitsee.

Videon ovat tuottaneet Kainuun liitto, Kainuun aluemarkkinointi -hanke ja RekryKainuu-hanke. Kainuussa kuvattu musiikkivideo kertoo kaipuusta Kainuuseen ja paluusta juurille uusien tuulien puhaltaessa. Jukka Pesosen lisäksi laulun toisena solistina esiintyy ensimmäistä kertaa kainuulainen Tilda Kajo, joka on myös kirjoittanut kappaleen lopussa kuultavan runon. Videon on kuvannut ja editoinut Fade Creativen Samu Rytkönen.

Linkki Kaikuu Kainuusta Kaipuu -laulun Spotify ja lisäksi kappale löytyy Kainuun liiton Youtube -kanavalta.

Lisätietoja aluekehitysasiantuntija Minna Komulainen (musiikkivideo), puh. 044 4100 726, minna.komulainen@kainuunliitto.fi ja Jukka Pesonen, puh. 040 715 1092.

Linkki Johannes Piste Facebookissa

Kaikuu Kainuusta Kaipuu -laulun video Youtubessa