Hyväntekeväisyyspyöräilijöitä Kuva Emma Laycock, Laycock Media

Hyväntekeväisyyspyöräily vakavasti sairaiden lasten hyväksi Kajaanin seudulla ensi viikonloppuna

Hyväntekeväisyyspyöräilyjoukkue Team Rynkeby – God Morgon Oulu pyöräilee Kajaanin seudulla ensi viikonloppuna la 5.–su 6.6.2021 valmistautuessaan kauden päämatkaansa, 9.–17.7.2021 poljettavaan Tour de Finlandiin. Yksi joukkueen kaikkien pyöräilytapahtumien päätarkoituksista on kerätä varoja syöpään sairastuneiden lasten ja heidän perheidensä hyväksi. Kaudella 2019–2020 Team Rynkeby – God Morgon keräsi Suomessa syöpätutkimusta rahoittavalle Aamu Säätiölle ja syöpäsairaita lapsia ja heidän lähimmäisiään tukevalle Sylva ry:lle yhteensä lähes 890 000 euroa. Hyväntekeväisyyspyöräily on saanut alkunsa Tanskassa vuonna 2002 ja tapahtuma on vuosien kuluessa laajentunut kaikkiin pohjoismaihin. Kajaanin kaupunki tukee hyväntekeväisyyspyöräilyä toimimalla joukkueen sponsorina.

”Vaikka joukkueemme on nimeltään Team Rynkeby – God Morgon Oulu, olemme ”puolen Suomen joukkue” ja edustamme toiminnassamme koko Pohjois-Suomea. Kajaani omalla panoksellaan osoittaa huomioivansa toimintamme, mikä parantaa alueen ihmisten tietoisuutta niin joukkueeseen jatkossa pyrkivien kuin lahjoittavien keskuudessa. Lahjoitetut varat menevät hyväntekeväisyyteen ja pyöräilijät vastaavat omista kustannuksistaan”, kertoo joukkueen kapteeni Samuli Romppainen.

”Perinteisesti joukkueemme on ajanut Suomesta Pariisiin seitsemän muun Suomen joukkueen tavoin, mutta koronaviruksen aiheuttaman pandemian vuoksi poljemme itse suunnittelemamme “Tour de Finland” -kiertueen viime kesän tapaan, mutta paljon laajempana. Yhdeksänpäiväinen Tour de Finland on matkaltaan noin 1450 kilometriä ja se suuntautuu Kainuun kautta Koillismaalle ja siitä aina Ylä-Lappiin asti päättyen Leville. Mäkinen reitti Lappiin vaatii joukkueelta myös harjoittelua mäkisillä reiteillä ja siksikin Kainuu sopii erinomaisesti harjoittelupaikaksi”, jatkaa Romppainen.

Oulun joukkueessa on jäseniä ympäri Pohjois-Suomea. Kajaanista mukana pyöräilemässä ovat Aleksi Nyström ja Juha Moilanen. Ajoreittiensä varrella 60 henkilön suuruinen joukkue tukee omalta osaltaan paikallisia matkailu- ja ravintolayrittäjiä.

PYÖRÄILYREITTI KAJAANIN SEUDULLA:

LA 5.6.2021: ajomatka noin 120 kilometriä, lähtöpaikka Vesiliikuntakeskus Kaukavesi klo 10:30, pyöräilyä ympäri Nuasjärveä, paluu Kaukavedelle klo 16:00 – 17:00 välillä
SU 6.6.2021: ajomatka noin 208 kilometriä, lähtöpaikka Vesiliikuntakeskus Kaukavesi klo 8:00 – Paltaniemi – Luhdansalmi – Kuluntalahti – Kajaanin keskusta – Vuokatti – Sotkamo Iso-Kainua – Kontiomäki – Jormua – Pohjavaara – Kuluntalahti, paluu Kaukavedelle noin klo 19:00

Joukkue toivoo, että autoilijat ja muut tielläliikkujat noudattaisivat varovaisuutta kyseisinä päivinä yllä mainituilla alueilla, ja kiittää jo etukäteen paikallisia turvallisista ja sujuvista ohituksista, jotka omalta osaltaan pyrkii myös varmistamaan.

Lisätietoa Samuli Romppainen, kapteeni, Team Rynkeby – God Morgon Oulu, p. 0400 857 550 samuli.romppainen@me.com

Kuva: Emma Laycock, Laycock Media