Kajaanin kaupungin ilmakuva

Finnair voitti Kajaanin lentoliikenteen kilpailutuksen

Kajaanin reittilennot alkavat valtion rahoittamana ostoliikenteenä lokakuun lopusta alkaen, ja jatkuvat ensi vuoden heinäkuun loppuun.

On erittäin hyvä, että Traficom arvioi, että liikenteeseen saatu rahoitus voi riittää alkuperäistä arviota suurempaan viikoittaisten lentojen määrään, mutta ei todennäköisesti elokuussa päättyneen edellisen ostoliikennekauden määriin.

Finnairin paluu maakuntalentokentille on asiakkaille myönteinen uutinen. Se tarjoaa aiempaa sujuvammat jatkolennot, kaikki Finnairin asiakkaille antamat edut, ja tutut luotettavat sinivalkoiset koneet. Norran operoimat 72-paikkaiset ATR-koneet tarjoavat enemmän kapasiteettia ja matkustusmukavuutta.

Riittävä matkustajamäärä takaa lentojen jatkumisen

Kysymysmerkki kuitenkin on, haluaako Finnair ostoliikennekauden jälkeen jatkaa markkinaehtoista liikennettä maakuntakentille kerran lopetettuaan sen. Aika näyttää, toivottavasti tahtoa yhtiöllä on. DAT lentoyhtiön kanssa tehty hyvä yhteistyö joka tapauksessa mahdollistaa ainakin yhden suoran yhteyden jatkaa keskusteluja kaupallisen lentoliikenteen mahdollisuudesta, mikäli Finnair ei jatkaisi.

Kaikkein tärkeintä on kuitenkin lentoyhteyden aktiivinen käyttäminen. Vain riittävä matkustajamäärä voi taata kaupallisten lentojen alkamisen uudelleen ensi elokuussa, riippumatta siitä mikä lentoyhtiö operoi reittiä.

Lue lisää Traficomin tiedotteesta 6.9.2022: Finnair voitti viiden maakuntakentän lentoliikenteen kilpailutuksen kaikilla reiteillä