Vaarakollektiivin Fantasiametsä esityksen tanssijoita

Fantasiametsä – vauva- ja taaperoteatteria Kainuussa

Kevät on jo pitkällä. Sammaleenpehmeä vauva- ja taaperoteatteriesitys Fantasiametsä on herännyt talviuniltaan. Sen pörriäiset ja perhoset ojentavat siipensä kohti kesää.

Fantasiametsä on perheen pienimmille suunnattu taidetuokio, lapsen ja aikuisen yhteinen taide-elämys. Se kutsuu sukeltamaan metsän ihmeelliseen siimekseen.

Fantasiametsä kommunikoi lapsen ehdoilla, aisteja ja uteliaisuutta herätellen. Esitys koostuu visuaalisista ja äänellisistä virikkeistä, jonka pohjana toimii kevyt tarinallinen rakenne. Yleisö seuraa esitystä omilta sammalmättäiltään, kunnes heidät kutsutaan tutustumaan ja tutkimaan Fantasiametsän ihmeitä. Pehmeät mättäät, kiipeiltävät kivet ja jännät ötökät houkuttelevat lapsen ja aikuisen turvalliselle yhteiselle tutkimusretkelle. Esityksen jälkeen yleisö on tervetullut jäämään esitystilaan eväsretkelle. Lipun hinta sisältää lapselle oman eväspussin ja aikuiselle kahvia ja teetä.

Fantasiametsän esityksissä on otettu huomioon erilaisten vauvojen tarpeet, esitysaikoja on tarjolla eri päivärytmisille lapsille. Esityksiin otetaan vain 10 lasta seuralaisineen, jotta jokainen lapsi voi seurata esitystä tarpeeksi läheltä ja osallistua mielensä mukaan.

Fantasiametsä esitys sai ensi-iltansa syksyllä 2020 Kajaanissa. Suuren suosion ja kysynnän myötä se on kiertänyt useissa kulttuuritapahtumissa pääkaupunkiseutua myöten. Tänä vuonna Fantasiametsä nähdään Kajaanin esitysten lisäksi muun muassa Oulussa Lumotut sanat sanataideviikoilla ja Hämeenlinnassa lasten taidefestivaali Hippaloilla. Esityksen valmistamista ovat tukeneet Suomen Kulttuurirahasto, Taiteen Edistämiskeskus ja Kainuun lasten- ja nuorten kulttuurikeskus ry Kulttura.

Fantasiametsä on kajaanilaisen Vaara-Kollektiivin tuotantoa. Vaara on vapaa ammattiteatteri ja esittävän taiteen kollektiivi, jonka esitystarjonta tavoittaa kainuulaiset vastasyntyneistä vanhuksiin.

Lavalla:  Karoliina Kuvaja ja Anna Riski
Ohjaus: Heidi Syrjäkari
Musiikki: Juho Hannikainen
Visuaalinen suunnittelu: Karoliina Kuvaja ja Anna Riski
Tuotanto: Vaara-kollektiivi

Kuvat Minna Hyvönen / Vaara-kollektiivi.

Fantasiametsä esitykset Generaattorilla (Kauppakatu 36 87100 Kajaani):

• La 7.5. klo 10
  • La 7.5. klo 13
  • Pe 13.5. klo 9.30

Kesto: noin 45 min.

Ikäsuositus: 2 – 36 kk
Kieli: Esitys ei perustu kieleen

Liput aikuinen ja lapsi 11 e – seurueen lisäaikuinen 8 e ja lisälapsi 5 e.

Liput Vaaran nettikaupasta. Ja ovelta, mikäli lippuja on jäljellä. Yhteen esitykseen otetaan 10 vauvaa ja taaperoa seurueineen.

Generaattorille pääset Raatihuoneentorilta porttikongista sisäpihalle, josta löydät Generaattorin sisäänkäynnin.

Linkki verkkosivustolle, josta löytyvät lisätiedot ja liput