CSC ja KAMK julkaisevat kaikille avoimen kurssin supertietokoneista

Euroopan suurinta supertietokonetta rakennetaan parasta aikaa Kajaaniin, aiempaan paperitehtaan halliin. LUMI-tietokone on valmistuessaan 2022 yksi maailman tehokkaimmista tietokoneista. Mitä se tarkoittaa käytännössä ja mitä supertietokoneilla voidaan tehdä ja miksi niitä rakennetaan?

13.12.2021 julkistettavalla kaikille avoimella verkkokurssilla ”Elements of Supercomputing” voit oppia perusteet ja käytännön supertietokoneista. Kajaanin ammattikorkeakoulun ja CSC:n tekemä verkkokurssi helppotajuinen esitys supertietokoneista, niiden merkityksestä ja käytöstä. Kaikille avoin kurssi on suunniteltu antamaan perustietoja aiheesta, mutta myös houkuttelemaan lukiolaisia alan opintoihin ja esittelemään yritysten TKI:n parissa työskenteleville suurteholaskennan tuomia hyötyjä tutkimuksessa, tuotekehityksessä ja innovaatioitoiminnassa.

Kurssia voi selata tai sen voi suorittaa vapaasti ilman sitoumuksia tai opinto-oikeutta korkeakouluun. Kurssin tehtävät suorittaneille ja kirjautuneille käyttäjille myönnetään lisäksi korkeakouluopinto-opintopiste ja se toimii myös kurkistusopintoina lukiolaisille korkeakouluihin.

”Haluamme tarjota yhdessä CSC:n kanssa mahdollisuuden oppia ja oivaltaa mitä supertietokoneet ovat kaikille asiasta kiinnostuneille. Tulevaisuudessa entistä useamman työkaverina tulee olemaan tekoäly ja supertietokoneilla kehitetyt ratkaisut ovat arkeamme jo tänään. Toivomme, että tämä kurssi herättää kiinnostuksen ja innostuksen ymmärtää ja oppia uutta”, toteaa rehtori Matti Sarén Kajaanin ammattikorkeakoulusta.

Kurssi on aluksi tarjolla englanniksi, mutta se tullaan toteuttamaan myöhemmin myös suomeksi ja ruotsiksi.

Linkki verkkokurssille kirjautumiseen

Lisätietoja Matti Sarén rehtori Kajaanin ammattikorkeakoulu matti.saren@kamk.fi p. 044 7101 600.