Ärjän tunnekartta -näyttely päättää Kainuun Museon galleriahuoneen näyttelyvuoden

“Ärjän karun kauniit yksityiskohdat herättivät haikeitakin, mutta hoitavia tunteita.”                                                                                                             Osallistujapalaute

Ärjän tunnekartta -näyttely perustuu vuoden 2019 Ärjän taidefestivaalissa toteutettuun työpajaan, jonka aikana osallistujat havainnoivat paikan herättämiä tunnetiloja ja dokumentoivat ne kertakäyttökameroilla valokuviksi. Näyttely on myös Nina Luostarisen väitöskirjan taiteellista osa Lapin yliopiston Taiteiden tiedekuntaan. Työpajan tavoitteena oli kannustaa osallistujat ottamaan valokuvia siitä, millaisia tunteita he Ärjän saaressa festivaaliviikonloppun aikana kokivat. Ärjän tunnekarttaan osallistui 92 henkilöä ja sen tuloksena syntyi 2016 valokuvaa. Kuvat on Luostarisen taiteellisen työskentelyn pohjalta luokiteltu 15 eri teemaan.

Näyttely tuo näkyväksi yhdessä luodun tunnekartan ja tunnemaiseman. Se toimii myös kiitollisuuden osoituksena kaikille paikallisille osallistujille, jotka heittäytyivät mukaan leikkiin ja tuottivat näyttelyssä esillä olevan koskettavan kuvaston. Näyttely tarjoaa yhteisesti rakentuneiden mosaiikkikuvien avulla läpileikkauksen niistä kuviksi puetuista tunteista, joita saaressa viikonlopun aikana koettiin. Yksittäisten osallistujien kuvitetut tunteet, kokemukset ja kertomukset muodostavat tunnekartassa suuren kokonaiskuvan. Mosaiikkikuvat vierailivat suurikokoisina karttamerkkeinä Ärjän taidefestivaalilla heinäkuussa 2021, mikä toimi lähtölaskentana tälle näyttelylle.

Koska Nina Luostarisen taiteellinen toiminta tavoittelee leikin tuoman alibin sallimaa kepeyttä ja iloa, jatkuu leikki myös tässä näyttelyssä: kohteet eivät ole vain staattisesti katsottavissa ja jäykkiä näyttelyesineitä, vaan pienet mosaiikkilampaat toimivat yhteisöllisen tunnekartan käpylehminä, vapaasti leikittävissä. Näyttely tarjoaa lisäksi mahdollisuuden luoda vielä yhden kerrostuman Ärjän kuvastoon: museovierailla on mahdollisuus kuvauttaa itsensä Ärjän maisemissa.

Näyttelyn yhteydessä on mahdollista kurkistaa myös vanhoihin kokoelmakuviin Ärjän saarelta sen toimiessa Kajaani-yhtiön lomanviettopaikkana. Vanhat kokoelmakuvat tarjoavat peilauspinnan vuoden 2019 kuville, joissa korostuu yksin maisemassa oleminen. Ärjän historian varhaisemmista vaiheista yli tuhat vuotta vanhoine riittipaikkoineen tai perimätiedon mukaan saaressa sijainneesta myyttisestä Poronkirkosta ei ole muuta todistetta kuin kenties juuri tunnekarttakuvien välittämä unenomainen tunnelma.

8.9.–30.11.2021
Kainuun Museo, galleriahuone