Hyppää sisältöön

Pedatutorit: Digitalisaatio ja aito kohtaaminen

Digitalisaatio ja aito kohtaaminen

Opettajat kohtaavat työssään monenlaisia odotuksia yhteiskunnalta ja työelämästä, jotta lapsista ja nuorista kehittyisi monipuolisia digitaitajia tulevaisuuden työtehtäviin. Kuitenkin lapset ja nuoret tarvitsevat enemmän ohjausta ihmisten kanssa toimimiseen ja vuorovaikutukseen.

Kajaanin kaupunki on jakanut kaikille 6. – 9. luokkien oppilaille lukuvuonna 2020-2021 henkilökohtaiset kannettavat tietokoneet. Lisäksi meillä Lehtikankaan koululla on otettu kaikki yhteiskäyttölaitteet käyttöön koulun 1. – 5. luokkien oppilaille. TVT-mentoritoiminta on jo kuudetta vuotta käynnissä. Opettajilla on siis halutessaan mahdollisuus saada ohjausta laitteisiin ja O365-ympäristöön.

Koulun antamien laitteiden lisäksi oppilailla on omia älylaitteitaan, jotka varsinkin välituntisin vievät yläkoulun oppilaiden huomion lähes kokonaan. Kännykät tuovat omat ongelmansa myös oppitunneille, joskaan oppilaat itse eivät koe niin (Mitä kuuluu? –kysely 2020). Oppilaat katselevat ja tekevät videoita, snäppäävät, pelaavat yksin ja yhdessä erilaisia verkkopelejä sekä surffaavat netissä. Näyttää siltä, että käyttö on pelkkää viihdekäyttöä, vaikka tosiasiassa laitteet ovat tärkeä osa nuorten välistä vuorovaikutusta. Korvaako se kuitenkaan aitoa kohtaamista?

Meidän aikuisten korviin särähtää nuorten tapa puhua toisilleen ja aikuisille. Nuoret kiroilevat toisilleen ja käyttävät jopa kavereistaan alatyylisiä ilmauksia. Toisten huomioonottaminen ja empatiataidot ovat osalla oppilaista erittäin heikot. Kerätessämme formatiivisen arvioinnin työkaluja koulumme opettajilta jakoon lähti huomattava määrä kaveritaitoihin ja itsearviointiin liittyvää materiaalia. Opettajat ovat huolissaan siitä, ovatko laitteet ja niiden jatkuva käyttö osasyynä vuorovaikutustaitojen heikentymiseen. Joudumme puntaroimaan, millainen rooli laitteiden käytölle opetuksessa on syytä antaa.

Kiinalaiset ovat kehittäneet kasvomaskin, joka näyttää kantajalleen aina iloista ilmettä tunteista välittämättä (Pekka Peura, MOT-koulutus opettajille 2020-21). Eikö aidoille tunteille ole enää sijaa? Todellisuus on mielestämme kuitenkin se, ettei aitoa ihmisten välistä vuorovaikutusta korvaa mikään laite. Myös negatiivisille tunteenilmauksille on aikansa ja paikkansa, ja se tulisi luonnollisessa vuorovaikutuksessa sallia.

Terveisin Lehtikankaan koulun pedatutorit  Sirpa Perttunen, Elina Immonen, Minna-Liisa Haverinen ja Tanja Hurskainen