Lukupiirin syksy 2021

Syksyllä lukupiirissä Suomi 100 -juhlavuoden kirjoihin. Lukupiiri kokoontuu pääkirjastolla kerran kuussa keskiviikkoisin klo 17. Tervetuloa!

20.10. Eila Pennanen: Ennen sotaa oli nuoruus (1942)

Opiskelijat aavistavat tulevan rajuilman, mutta vielä eletään iloista rauhan aikaa. Päähenkilö on varakas tehtailijan tytär Kirsti Vehmas, joka saapuu maalta pääkaupunkiin opiskelemaan. Hänen uskonnollissiveellinen maailmankuvansa joutuu koetukselle Helsingin pyörteissä. Mutta hänen tukipilareinaan ovat tiedeyhteisö ja vankka vakaumus siitä, mikä on isänmaan paras.

24.11. Marja-Liisa Vartio: Kaikki naiset näkevät unia (1960)

Rouva Pyy on keski-ikäinen kotirouva, joka ei ole kyennyt sovintoon sen enempää itsensä kuin ympäristönsä kanssa. Hämmentyneenä ja pettyneenä rouva Pyy hapuilee uutta sisältöä elämäänsä; minkään muuttajaksi tai toteuttajaksi hänestä ei kuitenkaan ole, ja sen hän itsekin tietää. Rouva Pyy on huvittava, ärsyttävä, mutta loppujen lopuksi syvästi traaginen henkilö, jonka elämä tuntuu lipuvan ohi hänen sitä lainkaan elämättä.

15.12. Arto Paasilinna: Operaatio Finlandia (1972)

Fasistisoituva Ruotsi lietsoo kansallismielistä Ahvenanmaata liittymään itseensä. Selkkaus kehittyy laajamittaiseksi sodaksi. Ruotsi nousee maihin Ahvenanmaalla, Turussa ja Vaasassa, ja äkkiä on sota kauhistuttavaa todellisuutta rauhallisille pohjoismaalaisille. Tapahtumien kaaoksesta nousee esiin huvittavia ja irvokkaitakin yksityiskohtia. Suomen hallitus istuu pommisuojassa Suurkirkon alla ja kaukana Itä-Suomessa pari sotilaskarkuria ottaa haltuunsa kokonaisen kylän.

Aihealueet