Hyppää sisältöön

Liikuntatulosyksikön varautumissuunnitelman mukainen toiminta COVID-19 kiihtymisvaiheessa

Pohjois-Suomen Aluehallintaviraston 1.12.2020 antaman päätöksen perusteella kaikki Kajaanin kaupungin liikuntapaikat pysyvät toistaiseksi avoinna asiakkaille ja jatkavat tavanomaista toimintaansa rajoitettuna. Liikuntapaikoilla on merkittävä osuus kajaanilaisten fyysisen toimintakyvyn ylläpitämisen ja edistämisen kannalta, minkä vuoksi liikuntapaikoilla keskitytään toiminnan turvalliseen jatkumiseen vallitsevasta tilanteesta huolimatta.

Kaikki yli 10 henkilön yleisötilaisuudet ja kokoontumiset on kielletty 18.12.2020 saakka. Näin ollen liikuntatiloissa järjestettävät tilaisuudet ja tapahtumat on peruttu 18.12. saakka. Rajoitukset eivät kuitenkaan koske liikuntatilojen tavanomaista toimintaa, kuten ohjattuja vesiliikuntatunteja tai muita ryhmäliikuntatunteja.

• Liikuntapaikoilla kehotetaan noudattamaan yleisiä ohjeita turvaetäisyyksistä sekä henkilökohtaisesta hygieniasta.

• tule paikalle ainoastaan terveenä
    • pidä turvavälit muihin asiakkaisiin sekä henkilökuntaan
    • käytä kasvomaskia yleisissä tiloissa, jos turvavälin pitäminen ei ole mahdollista
    • huolehdi hyvästä käsi- ja yskimishygieniasta

Liikuntapaikoilla on asiakkaille tarjolla käsidesiä. Henkilökunnalla on käytössään kasvomaskit tilanteissa, joissa
    lähikontaktien välttäminen ei onnistu.
    Asiakkaille suositellaan varusteiden pukemista päälle jo kotona ja viettämään puku- ja pesutiloissa vain välttämätön aika. Mahdollisuuksien mukaan asiakkaat jaetaan pukutiloihin mahdollisimman väljästi.
    Tiedustelut ja lisätiedot Aleksi Nyström aleksi.nystrom@kajaani.fi, p. 044 421 4378.

• Harrastustoiminta ja liikuntapaikkojen iltakäyttö jatkuu toistaiseksi. Kainuun Sote kuitenkin suosittelee aikuisten
    harrasteryhmien tauottamista 18.12. saakka. Harrastustoiminnan vuoroille saavat osallistua vain harrastajat, valmentajat ja huoltajat. Vanhemmat saavat mennä tiloihin ainoastaan tarvittaessa.

Ryhmiä ohjeistetaan kulkemaan sisätiloissa niin, että asiakkaiden ja eri ryhmien väliset kontaktit jäävät mahdollisimman vähäisiksi.

Myös sarjatoimintaan kuuluvat ottelu- ja turnaustilanteet ovat liikuntatilojen tavanomaista toimintaa. Joukkueet
    pyritään ohjaamaan suoraan pukutiloihin ja välttämään yleisiä tiloja. Ottelut pelataan tyhjille katsomoille, ja tilaisuuksiin sallitaan sisään ainoastaan pelaajat, valmentajat sekä välttämättömät toimihenkilöt.

• Ulkoliikuntapaikkoja avataan säiden mukaan. Vimpelin ensilumenlatu on avattu ja hiihtäjiä on ollut runsaasti.
    Laavujen, latujen, retkeilyreittien sekä tulevien ulkojäiden kunnossapitoon panostetaan ja asiakkaita kehotetaan
    suosimaan ulkoliikuntaa. Ulkoliikuntapaikkojen käyttäjiä pyydetään kiinnittämään huomiota turvaväleihin ja hygieniaohjeisiin myös ulkotiloissa.

• Kaukavedessä kulkevia ryhmiä on ohjeistettu kulkemaan erillään muista asiakkaista ja käyttämään ryhmäpukuhuonetta. Riskiryhmäläisille ja perusopetuksen oppilaille on pukuhuoneissa osoitettu omat kaappirivistönsä. Riskiryhmäläisiä ohjeistetaan vierailemaan Kaukavedessä hiljaisina aikoina (pääsääntöisesti arkisin klo 8:00–13:00 ja 19:00–20:00). Saunojen kävijämäärää suositellaan rajattavaksi 5 / 8 henkilöön saunasta riippuen.