Hyppää sisältöön

Liikunta

Kaukametsän opisto on vakiinnuttanut paikkansa merkittävänä liikunnan harrastuspaikkana.

Monipuolisen liikuntatarjonnan tavoitteena on tukea kajaanilaisten hyvinvointia.

Ilmoittautuminen liikunnan kursseille tästä

Liikunnan ainealueella tarkoituksena on tarjota mahdollisimman monipuolinen kurssitarjonta periaatteella jokaiselle jotakin.

Liikuntakurssien tavoitteena on terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen sekä liikunnan ilon mahdollistaminen.

Opetus etenee kurssisisältöä noudattaen ryhmän tason mukaisesti ja opiskelijoiden toiveita huomioiden.

Kalevi Sorsa
Jumppasalissa naiset venyttävät oikeaa kylkeä vasen käsi pään päällä

Lasten liikunta ja perheliikunta

Mikäli lapsi edellyttää opettajalta erityishuomiota tai ei pysty olemaan ryhmässä aiheuttamatta häiriötä, vanhemman tulee osallistua toimintaan lapsen kanssa tai lapsen tulee odottaa ja kasvaa sen verran, että pystyy osallistumaan ilman vanhempaansa vapaa-ajan harrastuksseen.

Perheliikunta

Kurssimaksu sisältää sekä vanhemman että lapsen. Ilmoittautuessa ilmoitathan lapsen osallistujaksi ja vanhemman maksajaksi.

  • poika pyörähtää käsien varassa jalat ylöspäinParkour tunneilla opetellaan liikkumaan erilaisilla tyyleillä.

    Tarkoituksena on kehittää

    • tasapainoa,
    • ketteryyttä,
    • liikkuvuutta,
    • voimaa ja
    • kestävyyttä.

    Näitä kehitämme muun muassa

    • hyppien,
    • pomppien ja
    • juosten

    Lapselle annetaan myös mahdollisuus käyttää omaa luovuuttaan liikkuessaan paikasta toiseen.

    Tervetuloa liikkumaan

    • sulavasti,
    • tehokkaasti ja
    • nopeasti

    vaikka aiempaa taustaa ei olisikaan.

    Parkourissa on kyse itsensä haastamisesta ja kehittämisestä oman henkilökohtaisen taitotason mukaan.Tavoitteena on kehittää itseään ja saada onnistumisen tunteita.

    Liikunnan kursseihin pääset tutustumaan tästä

  • Kurssimaksu sisältää sekä vanhemman että lapsen. Ilmoittautuessa ilmoitathan lapsen osallistujaksi ja vanhemman maksajaksi.

    Retkillä perheet liikkuvat luonnossa ohjaajan johdolla toteuttaen erilisia luontoaiheisia tehtäviä ja leikkejä.

    Tavoitteena on tutustuttaa perheen vanhemmat yhdessä lasten kanssa luontoon ja sen tarjoamiin elämysmahdollisuuksiin.

    Retket sisältävät evästauon, omat eväät mukaan.

    Liikunnan kursseihin pääset tutustumaan tästä

Jooga ja rentoutus

  • Perustuu hathajoogaan, jonka harjoituksiin kuuluu jooga-asentoja, hengitys- ja hengitystekniikkaharjoituksia.

    Harjoitukset kehittävät

    • voimaa,
    • tasapainoa,
    • liikkuvuutta ja
    • kehontuntemusta sekä
    • rauhoittavat mieltä.

    Harjoitukset tehdään pääasiassa seisoen tai kävellen ja harjoitusten välissä edetään polkua pitkin.

    Harjoituksissa on vaikutteita myös muista kehontuntemusta tukevista lajeista, kuten tanssista. Saat myös ideoita intuitiviiseen ja leikittelevään liikkumiseen sekä opit tuntemaan oman kehosi paremmin.

    Varusteiksi riittää sään mukainen vaatetus ja juomapullo.

    Liikunnan kursseihin pääset tutustumaan tästä

  • Jooga-ryhmiin ovat tervetulleita niin joogaharrastusta aloittelevat kuin myös joogaryhmissä jo mukana olleet.

    Harjoittelu pohjautuu SJL-joogaan hoitaen kehoa kokonaisvaltaisesti fyysisillä harjoituksilla, joita syventää tietoinen, luonnollinen hengitystapa ja rentoutuminen.

    Mukaan joustava, lämmin asu ja joogamatto.

    Liikunnan kursseihin pääset tutustumaan tästä

  • Kurssi on suunnattu niille, jotka tuntevat tarvetta aivojumppaan ja muistihäiriöiden ehkäisyyn helpon perusjoogan keinoin.

    Tunnilla tehdään kokonaisvaltainen kehon ja mielen harjoitus, joka keskittyy erityisesti aivojen aktivointiin.

    Tavoitteena on ylläpitää harjoittajan toiminnallisia ja kognitiivisia kykyjä sekä aivojen hyvinvointia ja muistitoimintaa.

    Liikunnan kursseihin pääset tutustumaan tästä

  • Kokonaisvaltaisesti hoitava ja lempeä joogaharjoitus, joka syventää luonnollinen hengitys ja rentoutuminen. Fyysiset harjoitukset tehdään tietoisesti omaa kehoa kuunnellen ja sen rajoituksia kunnioittaen.

    Mukaan joustava, lämmin asu ja joogamatto.

    Liikunnan kursseihin pääset tutustumaan tästä

  • Yin-jooga perustuu joogaan ja kiinalaiseen lääketieteen meridiaanioppiin. Harjoituksen asennot ovat passiivisia ja pitkäkestoisia. Fyysisesti Yin-jooga vaikuttaa sidekudoksiin ja parantaa liikkuvuutta.

    Rauhallinen harjoitus

    • aktivoi parasympaattista hermostoa,
    • mikä edesauttaa palautumista ja
    • toimii vastapainona aktiiviselle ja stressaavalle arjelle.

    Myös mielelle annetaan aikaa hiljentyä ja rauhoittua.

    Varusteiksi tarvitset joogamaton ja mukavat vaatteet.

    Liikunnan kursseihin pääset tutustumaan tästä

  • Sisältö perustuu Suomen joogaliiton joogaharjoitteluun, jolle ominaista on kehoa kokonaisvaltaisesti hoitava

    • fyysinen harjoitus,
    • tietoinen läsnäolo,
    • luonnollinen hengitystapa ja
    • rentoutuminen.

    Varaa mukaan joogamatto ja kevyt peite.

    Liikunnan kursseihin pääset tutustumaan tästä

  • Tunti sisältää

    • alkukeskittymisen
    • valmistavan alkuveryttelyn
    • hitaasti sarjana etenevän asanaharjoituksen
    • rauhoittavan loppuveryttelyn ja
    • loppurentoutuksen.

    Harjoitus kehittää

    • lihaskuntoa,
    • tasapainoa,
    • liikkuvuutta ja
    • kehon tuntemusta.

    Varusteiksi tarvitset luistamattoman joogamaton ja joustavat sisäliikuntavaatteet.

    Liikunnan kursseihin pääset tutustumaan tästä

  • Perinteistä fyysista joogaa, jonka harjoituksiin kuuluvat asanat eli

    • jooga-asennot,
    • hengitys- ja hengitystekniikkaharjoituksia sekä
    • rentoutusharjoitukset tunnin aluksi ja lopuksi.

    Harjoitukset kehittävät

    • voimaa,
    • tasapainoa,
    • liikkuvuutta ja
    • kehontuntemusta sekä
    • mielenhallintaa.

    Kurssilla edetään perusasennoista niiden haastavampiin versioihin, käsitasapainoiluun sekä vaativimpiin taaksetaivutuksiin ja ylösalaisinliikkeisiin (kuten kyynärvarsiseisontaan).

    Tarvitset mukaasi joogamaton, joustavat vaatteet ja rentoutumisharjoitusta varten voit ottaa myös viltin.

    Liikunnan kursseihin pääset tutustumaan tästä

  • Tehdään miehille sopivia harjoituksia, jotka

    • venyttävät ja
    • voimistavat kehoa monipuolisesti

    Jäykkyys ei haittaa, eikä ennakkotietoa joogasta tarvita. Tarkoitus ei ole seisoa päällään, vaan rauhassa omilla jaloillaan. Helppoa ja rentouttavaa sekä hyvää tasapainoa kaikelle suorittamiselle.

    Mukaan joustava lämmin asu ja joogamatto.

    Liikunnan kursseihin pääset tutustumaan tästä

Pilates, FasciaMethod ja Asahi

  • Pilates on vanha kehonhallinta­menetelmä, jonka avulla saavutetaan hyvä lihastasapaino ja ryhti.

    Se vahvistaa ja notkistaa kehoa. Tasapaino ja koordinaatio paranevat. Keskittyminen, hengitys sekä mielen ja kehon yhteistyö vähentävät stressioireita.

    Liikkeitä tehdään eri alkuasennoissa, kuten esimerkiksi

    • seisten,
    • istuen,
    • konttausasennossa,
    • kyynärnojassa,
    • selin-,
    • kylki- ja
    • päinmakuulla.

    Varaa mukaan oma jumppamatto.

    Liikunnan kursseihin pääset tutustumaan tästä

  • FasciaMethod on suomalaisten fysioterapeuttien kehittämä kehonhuoltomenetelmä.

    FasciaMethod soveltuu kaikille, jotka haluavat parantaa suorituskykyään tehokkaasti ja edistää hyvinvointiaan.

    FasciaMethod huoltaa kehoa

    •  myofasciaalisin liikkuvuusharjoituksin,
    • dynaamisin täsmävenytyksin,
    • liikehallintaharjoituksin sekä
    • fasciakäsittelyin pallolla.

    Keskittyminen ja hengitys parantaa mielen ja kehon yhteistyötä.

    Varaa mukaan jumppamatto ja myofasciapallo (tennispallokin käy).

    Liikunnan kursseihin pääset tutustumaan tästä

    Faskia eli peitinkalvo

  • Asahi on suomalainen liikuntamuoto, jonka tarkoituksena on parantaa kehon ja mielen hyvinvointia.

    Asahissa harjoitteet ovat

    • yksinkertaisia ja
    • pehmeitä.

    Tarkoituksena on kehittää

    • ergonomiaa ja
    • lievittää stressiä

    Asahi sisältää sekä

    • kehon että mielen rentoutuksen,
    • niska-hartia-,
    • selkä-,
    • jalka- ja
    • tasapainoharjoitukset sekä
    • hengityksen ja
    • mielen tasaamisen

    Liikunnan kursseihin pääset tutustumaan tästä

Kehoa huoltava liikunta

Muu Liikunta

  • Liikuntaryhmien tavoitteena on asiakkaan toimintakyvyn ja lihaskunnon ylläpitäminen.

    Kurssit on tarkoitettu miehille ja naisille, jotka haluavat huolehtia kunnostaan, liikkuvuudestaan ja vireydestään.

    Kursseilla kuntoillaan rennolla mielellä oman kuntotason mukaisesti. Säännöllinen liikunta vaikuttaa terveyteen ja hyvinvointiin monella hyvällä tavalla.

    Tunneille tarvitsen mukaan sisäkengät ja juomapullon.

    Tule ja kuntoile mukavasti!

    Liikunnan kursseihin pääset tutustumaan tästä

  • Opisto tarjoaa erilaisia treeniryhmiä.

    Liikunnan kursseihin pääset tutustumaan tästä

  • Vesiliikunnasta saat monet hyödyt kuten taitoa liikkua vedessä monintavoin.

    Huomioitavaa että kurssimaksun lisäksi tulee uimahallimaksu.

    Tule mukaan kivaan vesiliikuntaan.

    Liikunnan kursseihin pääset tutustumaan tästä

  • Opisto järjestää Kajaanin kylillä liikuntaryhmiä käy tutustumassa tarjontaan.

    Täältä pääset tutustumaan kurssitarjontaan

Kuntonyrkkeily ja Taekwon-Do

  • Kuntonyrkkeily on tehokas treeni, jossa koko keho etenkin yläselkä, hartiaseutu ja kädet saavat harjoitusta.

    Kuntonyrkkeily kehittää

    • lihaskuntoa
    • reaktionopeutta
    • kestävyyttä ja
    • lihaskoordinaatiota.

    Se on useille myös oiva apu niska- ja hartiaseudun vaivoihin.

    Kuntonyrkkeily on kaikille soveltuva ja turvallinen harjoitusmuoto, joka ei vaadi aiempaa kokemusta kamppailulajeista.

    Omat nyrkkeilyhanskat suositeltavat.

    Liikunnan kursseihin pääset tutustumaan tästä

  • Taekwon-Do on korealainen kamppailulaji, jossa opetellaan monipuolisesti

    • perustekniikkaa
    • potkuja
    • liikesarjoja
    • ottelua
    • itsepuolustusta sekä
    • kohotetaan kuntoa.

    Kurssilla annetaan valmiudet osallistua tuleviin vyökokeisiin ja jatkaa harrastusta kohti ylempiä vyöarvoja.

    Vyökokeista peritään vyökoemaksu, joka on 25 euroa.

    Harrastajilla on myös mahdollisuus osallistua Taekwon-Do leireille ja kilpailuihin.

    Kurssilaisilta edellytetään Taekwon-Do Akatemian jäsenmaksun maksamista ( 25 euroa/vuosi) sekä Suomen ITF Taekwon-Do ry:n (SIFT) lisenssin lunastamista.

    Lisenssiin sisältyy vakuutusturva Taekwon-Don harrastusta varten. Tarkemmat tiedot jäsenmaksuista ja lisensseistä kerrotaan kurssin alussa.

    Alaikäraja kurssille on 10 vuotta.

    Liikunnan kursseihin pääset tutustumaan tästä