5.6.2019 - 18:34

Ympäristöteknisen toimialan ja Kajaanin Veden kesäkuun tiedote

tiedotepohja20keltainen.jpg
Ympäristötekninen toimiala ja Kajaanin Vesi julkaisevat kuukausittain yhteisen tiedotteen. Kesäkuun tiedotteessa on tietoa käynnissä olevista työmaista, kesäkuun aikana käynnistyvistä työmaista, Pyöräillen Kajaanissa -hankkeesta ja Kajaanin Sammonkaari -hankkeesta.

YMPÄRISTÖTEKNINEN TOIMIALA  KUNNALLISTEKNIIKKA JA LIIKUNTA –TULOSALUE

Rakennuttaminen

Käynnissä olevat työmaat:

Sammonkadulla, väli Urho-Kekkosenkatu – Vienankatu ja Väinämöisenkadulla, väli Lönnrotinkatu – Koulukatu on runkovesijohdon ja jätevesiviemärin saneeraus. Urakoitsijana toimii Maarakennus Kamara Oy. Urakkasopimuksen mukainen valmistumisaika on 30.8.2019 mennessä.

Käenpolun ja Sirkunpolkun runkovesijohdon ja jätevesiviemärin saneeraus on meneillään. Urakoitsijana toimii Putkistosaneeraus Eerola Oy. Urakkasopimuksen mukainen valmistumisaika on 30.9.2019 mennessä.

Kaislapolun ja Mansikkapolun vesihuoltoverkostojen saneeraus on meneillään. Urakoitsijana toimii Maarakennus Kamara Oy. Saneeraus valmistuu kesäkuun aikana.

Varsitien ja Puomitien vesihuoltoverkostot saneerataan 6.5. – 16.8.2019 välisenä aikana. Urakoitsijana toimii Pyykkönen Yhtiöt Oy.

Kuusitien ja Lehtokujan vesihuoltoverkostot saneerataan 22.5. – 30.8.2019 välisenä aikana. Urakoitsijana toimii Kainuun Sora Oy.

Lohtajan alavesisäiliö saneeraus on käynnistynyt. Urakoitsijana toimii T&A Mämmelä Oy.  Urakkasopimuksen mukainen valmistumisaika on 30.10.2019.

Kesäkuun aikana käynnistyvät työmaat:

Nakertajantien, Aisatien ja Hetteenmäen-Särkilahdentien välisen jätevesirunkolinjan tarkastuskaivojen sekä runkoviemärin saneeraukset käynnistyvät kesäkuun aikana. Urakoitsijana toimii Uponor Infra Oy. Urakkasopimuksen mukainen valmistumisaika on 1.11.2019.

Laajankankaantien Rinnekadun puoleisessa päässä n. 130 m:n matkalla saneerataan jätevesiviemärin runkolinjaa kesäkuun puolenvälin ja heinäkuun välisenä aikana.

Siirapuron jätevesipumppaamon saneeraus toteutetaan kesäkuun aikana. Urakoitsijana toimii Niskasen Maansiirto Oy.

Kajaanin Veden kesän 2019 vesihuoltoverkostojen saneeraukset ja niiden toteutusajat on esitetty myös Kajaanin Veden nettisivuilla ylläpidettävässä häiriökartassa kohdassa Työmaat, www.kajaaninvesi.fi.

Lisätietoja verkostopäällikkö Markku Piirainen, puh. 044 7100 276 ja käyttöpäällikkö Marko Kovalainen, puh. 044 7100 561

Sotkamontien ja Vienankadun risteyksen liikennevalojen rakentaminen alkaa. Liikennevaloja varten risteysalueelle tehdään kaapelointeja sekä putkituksia. Putkitukset tehdään kadun alle poraamalla, mutta ajoratojen katkaisua ei voida välttää. Putkien poraamiset ja kadun katkaisu kaivamalla suoritetaan ilta ja yöaikaan. Liikenteenohjaukset muuttuvat eri työvaiheiden mukaisesti. Liikenne pääsee kulkemaan läpi työmaa-alueen.

Liikennevalojen rakentamisen ohessa myös Vienankatua saneerataan Sotkamontien ja Sammonkadun välillä. Vienankadun jalkakäytävät levenevät ajoradoille päin. Risteysalueen työt liikennevaloineen valmistuvat syksyllä.

Lisätietoja akennuttajainsinööri Teemu Hurskainen puh. 044 710 0625  teemu.hurskainen@kajaani.fi

Liikunta-yksikkö:

Pyöräillen Kajaanissa -hanke järjestää kesän aikana Pyöräily Cupin. Cupin osakilpailut ajetaan ke 19.6. ja to 27.6. klo 17 - 20 Kajaanihallin ympäristössä sekä la 10.8. ja 31.8. klo 11 - 14 Kaukaveden ympäristössä. Pyöräily Cup on leikkimielinen koko perheelle tarkoitettu pyöräilytapahtuma, jossa testataan pyöräilijöiden ajovalmiuksia maastoon sijoitetulla ajoradalla. Radalle voi osallistua millaisella pyörällä tahansa, maastopyörä ei ole välttämätön. Osallistuminen on maksutonta eikä vaadi ennakkoilmoittautumista.

Kaikkien Cup:n osallistujien kesken arvotaan pyöräilyaiheisia palkintoja sekä eniten osakilpailuihin osallistuneet perheet palkitaan.

Pyöräillen Kajaanissa -hanke haastaa kaikki Kajaanin kaupungin työntekijät sekä kuntalaiset osallistumaan kilometrikisaan (www.kilometrikisa.fi) hankkeen joukkueessa koodilla #pyöräillenkajaanissa tai omalla joukkueella, joka on sijoitettu Kajaaniin.

Lisätietoja Pyöräillen Kajaanissa -projektipäällikkö Jari Rajala puh. 044 421 4108

Petäisenniskan venesatama-alueen jätesäiliöt on tarkoitettu vain veneilystä syntyviä jätteitä varten.

Lisätietoja kaupungininsinööri Matti Nousiainen, puh. 044 710 0176

MAANKÄYTTÖ-, SUUNNITTELU JA VIRANOMAISTULOSALUE TILAKESKUS

Suunnittelu ja rakennuttaminen

Kajaanin Sammonkaari –hanke:

Hankealueen viitesuunnitelmien laatiminen aloitetaan Oululaisen LUO arkkitehdit Oy:n toimesta. Suunnitelmat valmistuvat elokuussa. Osaa suunnitelmista esitellään syksyllä pidettävässä Kajaanin kaupungin Ideapaja 3 - tilaisuudessa. Viitesuunnitelmat antavat suuntaviivoja korttelialueen rakennusmassoittelussa ja ne toimivat samalla tukimateriaalina kaavoituksessa.

Hankkeen eri osapuolten kuuleminen ja osallistaminen jatkuu edelleen, jonka vuoksi jokaiselta osapuolelta saadaan tiedot heidän suunnitelmistaan. Keskustelut eri toimijoiden ja yritysten kesken pidetään auki koko hankkeen ajan, jonka tarkoituksena on löytää yhteinen näkemys korttelialueen toteutukseen liittyen.

Lisätietoja projektipäällikkö Toni Pöllänen, puh. 044 710 0051

Koulurauhajulistus
19.8.2019
Koulurauha julistettiin Kajaanissa 20. elokuuta, kun nuoret lukivat kirjoittamansa Koulurauhan julistuksen. Tapahtuma oli aloitus lukuvuoden 2019–...