2.6.2020 - 17:39

Yhdistyksille, järjestöille ja muille toimijoilla ohjeita koronaturvalliseen toimintaa tapahtumien järjestämisessä

Kajaani sininen 2019
Koronarajoitusten helpottaessa tilaisuuksien ja tapahtumien järjestäjille sekä niihin osallistuville yleisiä ohjeita, joiden avulla vähennetään hengitystieinfektioille altistumisen riskiä.

Infektioturvallisesti kotona ja kodin ulkopuolella.

1. Liiku kodin ulkopuolella vain terveenä
Sairasta aina kotona. Älä hakeudu muiden ihmisten seuraan, jos tunnet olosi kipeäksi.

2. Vältä lähikontakteja

Lähikontakteja ovat esimerkiksi:

• Kohtaaminen kasvotusten alle 2 metrin etäisyydellä, ei mekaanista estettä kuten lasia tai pleksiä
  • Fyysinen kontakti
  • Altistuminen ysköksille; aivasta ja yskäise aina hihaan tai nenäliinaan
  • Oleskelu suljetussa tilassa yli 15 minuuttia, esimerkiksi sama talous, luokkahuone, työ-, kokous- tai -odotustila (suuressa tilassa rajaus lähellä oleskelleisiin)

Vältä myös kasvojen tai nenän koskettelua sekä kasvokkain saman pöydän ääressä istumista.

Mitä useamman ihmisen kanssa on tekemisissä, sitä suuremmaksi tartuntariski kasvaa. Kaikkia ei-välttämättömiä lähikontakteja tulee välttää.

3. Muista käsihygienia

Pese kädet vedellä ja saippualla tai desinfioi ne aina

• sisälle tullessa ja ulos lähtiessä
  • toisen ihmisen koskettamisen kuten kättelyn jälkeen
  • nenän tai kasvojen koskettamisen tai niistämisen jälkeen
  • ennen ruokailua
  • wc:ssä käymisen jälkeen
  • kun käsissä on likaa

Samanaikaista oleilua samassa huoneessa muiden kuin perheenjäsenten kanssa tulee välttää.

Tunnistaudu tapahtumissa

Erilaisissa tilaisuuksissa, tapahtumissa, näyttelyissä jne. (pois lukien perhejuhlat) voidaan kerätä tilaisuuden järjestäjän toimesta vapaaehtoista osallistujalistaa, johon osallistujat voivat ilmoittaa osallistumisensa etukäteen. Tilaisuuden järjestäjän kokoamalle osallistujalistalle voi ilmoittaa vapaaehtoisesti nimensä ja puhelinnumeronsa. Listan kerääjän tulee ilmoittaa mihin tarkoitukseen listan tietoja käytetään. Mikäli tilaisuuteen osallistujalla todetaan koronavirustartunta, helpottaa lista sairaanhoitopiirin tartunnanjäljitystyötä. Tartunnanjäljitysvalmiuden vuoksi kerätty lista tulee hävittää 30pv kuluttua tapahtuman päättymisestä.

Mikäli tilaisuuden järjestäjä kerää edellä mainitun osallistujalistan, tulee sen huolehtia rekisterinpitäjän velvollisuuksista ja noudattaa EU:n yleistä tietosuoja-asetusta sekä muuta voimassa olevaa lainsäädäntöä. Tietosuojaan liittyvistä asioista voi kysyä lisätietoja tietosuojavaltuutetun toimistosta https://tietosuoja.fi/etusivu, puh. 029 5666 700.