13.10.2020 - 15:34

Vuolijoen aluelautakunta: Valokuituhanke kymmenen kylän Vuolijoella

Kuva free-photos pixabaysta
Vuolijoen aluelautakunta toivoo kuntalaisten vielä kertaalleen miettivän valokuituverkon mahdollisia hyötyjä koko Kymmenen kylän Vuolijoen alueella.

Nyt peräänkuulutetaan alueen taloyhtiöitä tutustumaan valokuituun www.siikaverkko.fi verkkosivustolla. Taloyhtiöiden asukkaita pyydetään tekemään taloyhtiön hallituksille esityksiä kuidun ottamisesta. Siikaverkko on jatkanut liittymätarjoustaan 31.10.2020 saakka.

Alueella toimivien yritysten toivotaan myös harkitsevan liittymän hankkimista. Esimerkiksi matkailijoita palvelevan yrityksen palvelukokonaisuutta kehittää asiakkaiden pääsy vakaalla yhteydellä työnantajansa verkkoon. Työelämässä saattaa tulla sellaisia tilanteita, että on päästävä myös lomalla työympäristöön.

Suurin yhteiskunnallinen hyöty on veto- ja pitovoiman kasvaminen

Mikäli kuitu saadaan alueelle, suurin yhteiskunnallinen hyöty on veto- ja pitovoiman kasvaminen. Monille yrityksille toimintavarma, nopea valokuituyhteys on elinehto toiminnoille, ja se mahdollistaa myös tulevaisuuden sähköisten palvelujen käytön ja kehittymisen. Valokuituyhteydet ja langattomat mobiiliverkot täydentävät toisiaan: molempia yhteyksiä tarvitaan nykyajan tietoyhteiskunnassa. Kuitenkin on hyvä muistaa, etteivät mobiiliverkot toimi ilman tukiasemille vedettyä valokuitua. Myöskin 5G-verkon tulemista harvaanasutulle maaseudulle saadaan odottaa, sillä korkeataajuuksinen verkko vaatii tukiasemia muutamien satojen metrien välein: mistä rahoitetaan moninkertainen tukiasemien määrä?

Etätyöt ja etäopiskelu lisääntyvät

Etätöiden määrän uskotaan kasvavan ja kiinteistöön tuleva valokuituyhteys mahdollistaa haastavampienkin töiden suorittamisen kotoa käsin. Etäopiskelu on arkipäivää ammattikorkeakouluissa ja toisen asteen opinnoissa. Eri verkko-opintoympäristöt tarvitsevat vakaan ja hyvän yhteyden verkkotunteihin ja laajojen tehtävien palauttamiseen sähköiseen opintoympäristöön. Koronan vuoksi myös peruskoululaiset ovat olleet etäkoulussa kotona. Valokuitu mahdollistaa kodeissa useamman tietokoneen yhtäaikaisen käytön takkuamatta.

Kaikki edellä mainitut asiat vaikuttavat myös siihen, miten jo nyt kiinteistöt tulevat menemään kaupaksi tai pysyvät asuttuina. Valokuitu on tulossa yhtä tärkeäksi kiinteistön osaksi kuin sähkö- ja vesiliittymät.

Kuituverkon hankkiminen ratkaisee myös TV-lähetysten ongelmat

Jokin aika sitten uutisoitiin antenniverkon harvenemisesta. Tämä aiheuttaa ongelmia lähetyksiin etenkin haja-asutusalueella. Tulevaisuuden TV tulee näkymään tällä alueella internetyhteyden kautta. Langaton yhteyskään ei takaa TV:n näkymistä. Esimerkiksi DNA TV nopealla langattomalla yhteydellä lataa luvattoman usein TV:n ruudulla verkon ruuhkautuessa iltaisin ja viikonloppuisin. Usea on jo kokenut etälääkärin vastaanoton. Moni on käynyt terveyskeskuksessa tietokoneen edessä hoidattamassa lääkäriä vaativaa flunssaa tai muuta vaivaa. Sosiaali- ja terveystoimen palvelut ovat yhä enemmän käytettävissä verkosta. Miltäpä se tuntuisi istua kotisohvalla lääkärin vastaanotolla?

Pitäjäkysely

Pitäjäkysely Vuolijoen Sale, Otanmäen K-kauppa, kaupungintalon aula ja verkossa kajaani.fi/aluelautakunta 31.10.2020 saakka.

Yhdessä tehden ja toteuttaen.

Vuolijoen aluelautakunta

Siikaverkko vekkosivut

Lisätietoja
Kuluttajaliittymät: Heikki Kumpula, p. 050 470 8933 sähköposti heikki.kumpula(at)siikaverkko.fi