26.4.2019 - 9:33

Visit Finland ja Kainuu allekirjoittivat Lakeland -sopimuksen

Business Finlandin matkailua edistävä Visit Finland -yksikkö kehittää yhdessä Järvi-Suomen maakuntien, kuntien ja matkailuorganisaatioiden kanssa Lakeland-aluebrändiä. Järvi-Suomea markkinoidaan maailmalla yhteisten tuotekokonaisuuksien ja vetovoimatekijöiden avulla. Itäinen ja läntinen Järvi-Suomi ovat jo mukana, ja nyt Kainuu on lähtenyt mukaan pitkäjänteiseen suuralueyhteistyöhön.

Kainuulaiset matkailutoimijat, kuten esimerkiksi Vuokatti ja Wild Taiga, ovat tehneet yhteistyötä Visit Finlandin kanssa myös aikaisemmin. Nyt käynnistyvä suuralueyhteistyö antaa kuitenkin uuden ulottuvuuden Kainuun sisäiseen yhteistyöhön. Maakuntajohtaja Pentti Malinen toteaa, että näin laajan kuntien ja matkailutoimijoiden yhteistyön alkaminen on Kainuussa historiallista. – Edellisen kerran yhteistyötä tehtiin näin kattavasti 1990-luvun alussa.

Yhteistyö näkyy muun muassa ensi vuoden Matka2020-messuilla, jossa Kainuulla on oma Arctic Lakeland Kainuu -osasto. Kainuun liitto koordinoi yhteisosaston järjestelyjä. Maakunnan liitto on myös sitoutunut tukemaan kansainvälisen matkailun kehittämistä ennen kaikkea hankerahoituksella. Kainuun Visit Finland -yhteistyössä yhteyshenkilö on johtaja Tuomo Tahvanainen Kainuun Edusta.

Visit Finland -suuralueyhteistyön perusperiaate on, että sekä alue että Visit Finland panostavat rahoitusta yhteistyöhön. Pentti Malisen mukaan kahden ensimmäisen yhteistyövuoden (2019–2020) osalta Kainuussa on ollut tavoitteena saada kasaan vuositasolla vähintään 100 000 euroa. Rahoitus koostuu kunta-, yritys ja hankerahoituksesta. Tavoite on jo ylittynyt, hän toteaa mutta muistuttaa, että yhteistyöhön pääsee mukaan edelleen.

Visit Finlandin johtaja Paavo Virkkunen kertoi yhteistyösopimuksen vahvistamisen yhteydessä olevansa todella iloinen siitä, että nyt ollaan tässä vaiheessa. Hänen mukaansa Kainuussa on tapahtunut viimeisen vuoden aikana todella paljon myönteistä kehitystä.