21.3.2019 - 11:16

Vesiliikuntakeskus Kaukaveden pääaltaassa laattavaurio

Kaukavesi
Vesiliikuntakeskuksen toimintaan vaurio vaikuttaa vain vähän. Vesijuoksualueesta on rajattu pois vaurioitunut ala, muuten hallin toiminnat pyörivät normaalisti.

Kajaanin kaupungin Vesiliikuntakeskuksen pääaltaan pohjassa on havaittu torstaina 21.3.2019 aamulla huoltotöiden yhteydessä laaja laattavaurio. Laattoja on irti luiskasta useamman neliön alueelta. Vaurioiden aiheuttajaa ei ole tiedossa. Vaurion korjaaminen aloitetaan sukeltajan toimesta mahdollisimman pian. Vesiliikuntakeskuksen toimintaa vauriot vaikuttavat vain vähän. Vesijuoksualueesta on rajattu pois vaurioitunut ala, muuten hallin toiminnat pyörivät normaalisti.

Laattojen irtoamisia on ollut Kaukaveden toiminta-aikana usein ja niitä on korjattu sekä veden alla että huoltotaukojen yhteydessä kesäisin. Viime kesänä pääaltaassa ei ollut korjattavia vaurioita. Talvella 2019 vaurioita on ollut aiemmin pienellä alueella pääaltaan matalassa päässä. Vauriot on korjattu sukeltajan avulla ilman toiminnan häiriintymistä.

Tulevana kesänä altaan vaurioiden syitä pyritään selvittämään ulkopuolisen konsultin johdolla. Urakoitsija RPK Rakennus Kemppainen Oy on tilannut selvityksen Vahanen yhtiöiden projektipäälliköltä Jukka Majalta, joka on Suomen parhaita asiantuntijoita uimahallien korjausten vaurioiden suunnittelussa. Selvityksen avulla pyritään löytämään ratkaisuvaihtoehtoja toistuviin laattavaurioihin.

Vesiliikuntakeskus Kaukaveden alkuvuosi on vilkas kävijöitä on käynyt tälle vuodelle jo yli 67 000 ja kasvua viime vuoteen verrattuna on tullut 5%.