7.2.2018 - 15:06

Tiedote varhaiskasvatuksen henkilöstön ylityö- ja vuoronvaihtokieltoon liittyen

tiedotepohja20keltainen.jpg

Hyvät varhaiskasvatuksen asiakasperheet

Julkisalan neuvottelujärjestöt ovat aloittaneet kunta-alalla ylityö- ja vuoronvaihtokiellon 5 -6.2.2018. Ylityö- ja vuoronvaihtokielto on voimassa toistaiseksi. Toimenpiteellä on vaikutuksia päiväkotien toimintaan seuraavasti:

Aukioloajat saattavat muuttua

Päiväkodeissa usein vain yksi työntekijä tulee aikaisin aamulla ja yksi on töissä viimeisessä vuorossa. Mikäli työntekijä sairastuu äkillisesti, tilalle on lähes mahdotonta saada sijaista. Yleensä toimitaan niin, että sairastunut soittaa esimiehelle, joka hälyttää työvuorolistan seuraavan henkilön työhön aikaisempaan vuoroon. Nyt, koska vuoroja ei voida muuttaa, tämä toimintamalli ei ole mahdollinen. Sama tilanne on mahdollinen illalla, jos päiväkodin viimeisen vuoron työntekijä sairastuu, ellei sijaista ole mahdollista saada.

Vuorohoidosta

Ylityö- ja vuoronvaihtokielto koskee myös ns. vuoropäiväkoteja. Mikäli ainut työntekijä vuorosta sairastuu ja tilalle ei saada ulkopuolista sijaista, päiväkodin aukioloaikaa joudutaan rajoittamaan ko. työvuoron ajalta. Rajoituksia aukioloon voi tulla öisin ja viikonloppuisin, jolloin vain yksi työntekijä on töissä.

Lapsiryhmien koko

Lapsiryhmien koko saattaa äkillisten sairastumisten vuoksi myös olla hetkellisesti suurempi kuin normaalitilassa. Tällöin suunniteltua toimintaa muutetaan ja taataan lapsille turvallinen varhaiskasvatuspäivä. Äärimmäisissä tilanteissa voidaan lasten määrää joutua rajoittamaan.

Toivomme, että tiedotatte tilanteesta omaa työnantajaanne ja hälytätte tarvittaessa omaa tukiverkkoa avuksi. Tällaisessa tilanteessa on erittäin tärkeää pitäytyä ilmoitetuissa hoito-ajoissa. Pyydämme kärsivällisyyttä ja yhteistyötä. Tavoitteenamme on turvata mahdollisimman normaali toiminta Kajaanin varhaiskasvatuksessa tässä poikkeustilanteessa.

Lisätietoja Sirpa Kemppainen Varhaiskasvatuksen tulosalueen johtaja Kajaanin kaupunki sirpa.i.kemppainen(at)kajaani.fi puh. 044 7101 720.

Nuorisotalo wanha vesilaitos
21.5.2019
Kajaanin kaupunki ilmoittaa myytäväksi niin sanotun Nuorisotalo Wanha vesilaitos -rakennuksen. Se sijaitsee osoitteessa Kauppakatu 1b.
Eduskuntavaalit 2019 banneri (Jukka Laukkanen)
16.5.2019
Vuoden 2019 europarlamenttivaalit toimitetaan kaikissa jäsenvaltioissa vaaliajanjaksolla 23.-26.5.2019. Suomessa vaalipäivä on sunnuntai 26.5.2019...