12.2.2016 - 15:22

Terveyskeskuksen käyntimaksu peritään vain kolmesta käynnistä vuodessa

Kajaanin_pääterveysasema
Helmikuun 15. päivä alkaen Kainuun soten asiakkailta peritään terveyskeskuksessa käyntimaksua sekä lääkärin että hoitajan vastaanotosta (esim. sairauslomatodistukset, kansanterveyspotilaiden seurantakäynnit jne.).

Kainuun sote 12.2.2016

Hoitajakäynnistä ei kuitenkaan peritä maksua seuraavissa tapauksissa

rokotukset ja tartuntatautien hoito
terveysneuvonta (painonhallinta ja tupakoinnin lopettaminen)
työttömien terveystarkastukset
ennaltaehkäisevät terveystarkastukset
ehkäisyneuvonta
päihteiden korvaushoito
ompeleiden poisto
lääkäriltä tulevat jatkokäynnit (esim. Marevan-seuranta)

Maksu peritään vain vuoden kolmelta ensimmäiseltä käynniltä lääkärin tai hoitajan luona. Molemmissa tapauksissa käyntihinta on 20,90 euroa käyntiä kohti. Asiakkaan kustannus terveyskeskuskäynneistä on näin ollen maksimissaan 62,70 euroa vuodessa.

Kainuun soten terveyskeskustoiminnan vastuualuepäällikkö Arja Horto toteaa, että hoitajamaksujen periminen ei välttämättä lisää asiakkaan kustannuksia. Mikäli asiakas on käynyt terveyskeskuslääkärin vastaanotolla vähintään kolme kertaa vuodessa, peritty maksu on ollut aiemminkin samansuuruinen. Maksua ei peritä lainkaan alle 18-vuotiailta eikä veteraaneilta. Myös kaikki vuonna 1927 tai sitä aiemmin syntyneet kainuulaiset naiset on vapautettu maksusta kokonaan.

Horton mukaan maksun laajentaminen hoitajakäynteihin on tarkoituksenmukaista, koska hoitajille on vähitellen siirtynyt paljon tehtäviä, joita ennen hoitivat vain lääkärit. Tänä vuonna valmistuvat ensimmäiset Kainuun soten hoitajat, joilla on rajattu oikeus myös lääkemääräysten kirjoittamiseen.

Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän yhtymävaltuusto hyväksyi hoitajamaksujen perimisen 21. joulukuuta 2015.

Lisätiedot terveyskeskustoiminnan vastuualuepäällikkö Arja Horto 044 710 1336 arja.horto(at)kainuu.fi

sote.kainuu.fi/asiakasmaksut_terveysasemat

Suomen liput itsenäisyyspäivänä 06122016
17.11.2017