5.6.2019 - 16:11

SUURI TUNTEMATON 6.6.–25.8.2019 Kajaanin taidemuseossa

Suuri tuntematon näyttely Kajaanin taidemuseo
Heidi Kilpeläinen SUURI TUNTEMATON 6.6.–25.8.2019 Kajaanin taidemuseossa. Avajaiset keskiviikkona 5.6.2019 klo 18-20. Näyttelyn avajaisissa yleisöllä on mahdollisuus osallistua Lauluvastaanotto-performanssiin.

Lämpimästi tervetuloa!

Suuri tuntematon -näyttelyssä Kajaanin taidemuseossa esittäytyvä, paremmin taiteilijanimellä HK119 tunnetuksi tullut Heidi Kilpeläinen ilmaantui kansainvälisen taidemaailman tietoisuuteen muusikkona ja kokeellisena performanssi- ja videotaiteilijana, jonka teokset ammentavat niin pop-kulttuurista ja scifistä kuin myös yhteiskunnallisesta ja poliittisesta tematiikasta.

Lontoossa uraa luoneen kainuulaistaustaisen Kilpeläisen HK119-nimi muodostui hänen nimikirjaimistaan ja syntymäajastaan. Taiteilijan mukaan kyseinen nimilyhenne assosioituu epäinhimillistävään tekniseen tai institutionaaliseen koodiin. HK119:n varhaisten videoiden elektrosaarnoissa vilisivät kiihtyvä kilpailuyhteiskunta ja individualismi, kaikkivoipaiset teknologiset fantasiat, sotien kauhut sekä lähenevä ekologinen kriisi. Hänen kotikutoiset musiikkivideonsa saivat kulttimaineen ja fanikseen muun muassa Björkin. Kilpeläinen teki lopulta kolme levyä Björkin levyjä julkaisseen One Little Indian Records levy-yhtiön kanssa vuosina 2006-2013.

Kilpeläinen ei ole sukunsa ensimmäinen esiintyjä. Kainuussa syntynyt jättiläiskasvuinen Daniel Cajanus (1703–1749) osasi kääntää voitoksi oman huomionarvoisen mittansa ja päätyi esiintymään ympäri Euroopan. Nyt hän jatkaa elämäänsä Kilpeläisen näyttelyssä, jossa taiteilija käsittelee Paltamon jättiläisen, Pitkä Tanelinakin tunnetun sukulaisensa kautta muun muassa maahanmuuton ja toiseuden teemoja. Suuri tuntematon -näyttelyssä on esillä videoteoksia ja installaatioita sekä muun muassa Enoch Seemanin maalaama valtavankokoinen Daniel Cajanuksen muotokuva (1734) Kansallismuseon kokoelmista.

Kilpeläisen teokset kannustavat ajattelemaan yhteenkuuluvuutta eroavaisuuksien sijaan, kurottamaan yli kuvitteellisten raja-aitojen ja rakentamaan siltoja eri maailmojen, sukupolvien ja kulttuurien välille, kuten hän itse tekee Lauluvastaanotto-projektissaan (2015- ) ja sen pohjalta syntyneessä Land of Dreams -videoteoksessa (2019), jossa hän laulun kautta kohtaa maahanmuuttajia, sotainvalideja ja heidän leskiään. Teokset puhuvat rajattoman vieraanvaraisuuden, huomaavaisuuden ja välittämisen puolesta.

Näyttelyn avajaisissa 5.6. klo 18–20 yleisöllä on mahdollisuus osallistua Lauluvastaanotto-performanssiin.

Uuden Cajanus-performanssinsa Kilpeläinen esittää Runoviikon oheisohjelmana lauantaina 6.7. klo 13 taidemuseolla. Performanssin jälkeen on tarkoitus kerätä Cajanuksen suku kokoon ja ottaa yhteisvalokuva Kajaanin rauniolinnalla klo 15.

Näyttely on osa Kajaanissa vietettävää Daniel Cajanuksen kesää, joka huipentuu suomalais-hollantilaisen Cajanus-Jättiläisoopperan esityksiin 24.–28.7. Paltaniemen Eino Leino -talolla. Oopperasta lisää: www.cajanus.fi

Siiri myrsky kuva Loiste
19.6.2019
Siiri-ukkosrintama aiheutti iltapäivällä useita vikoja Loiste Sähköverkon alueella pääosin Sotkamon ja Kuhmon eteläosiin. Urakoitsijan kaikki asentajat on parhaillaan ohjattu vikojen rajaukseen.