26.1.2018 - 0:00

Suojasää puhdisti sähköjohdot ja puuston lumesta

Kuva: Loiste Sähköverkko Oy Härmänkylä-Kuumu 110 kv johto-osuus
Loiste Sähköverkon suurhäiriötilanne on tällä erää kriittisimmiltä osin ohitse. Torstain vesisade ja plussakeli sulatti paksut lumi- ja kuurapeitteet johdoilta sekä metsistä. Helikopteritarkastuksilla on tänään todettu, että ainoastaan korkeimmilla vaara-alueilla on normaaliin talvimaisemaan kuLoiste sähköverkon vikapalvelunumero on 0800 9 2500.

MEDIATIEDOTE 26.1.2018

Suojasää puhdisti sähköjohdot ja puuston lumesta

Loiste Sähköverkon suurhäiriötilanne on tällä erää kriittisimmiltä osin ohitse. Torstain vesisade ja plussakeli sulatti paksut lumi- ja kuurapeitteet johdoilta sekä metsistä. Helikopteritarkastuksilla on tänään todettu, että ainoastaan korkeimmilla vaara-alueilla on normaaliin talvimaisemaan kuuluvaa lumista puustoa, joka ei ole kallistumassa johdoille.

Apuvoimia on viankorjauksessa viikonlopun yli ja yksi helikopteri on varalla verkon tarkastamiseen vielä ensi viikolla. Maastossa työskentelevät resurssit keskittyvät nyt jälkivikojen, kuten säierikkojen ja pienjännitejohtojen korjauksiin. Korjaustöiden vuoksi voi esiintyä lyhytaikaisia suunniteltuja sähkökatkoja.

Kiitämme kaikkia kumppaneitamme runsaista apujoukoista sekä kainuulaisia vikapaikkojen ilmoittamisesta, kärsivällisyydestä ja myötäelämisestä yhtiömme haastavimmassa vikatilanteessa vuosikymmeniin.

Pahoittelemme pitkäkestoisen suurhäiriötilanteen aiheuttamaa haittaa.

Lisätietoja antaa käyttöpäällikkö Ismo Reinikka, puhelin 050 589 2104.

Kuva: Kuhmon pohjoisosan Härmänkylä-Kuumu 110 kV johdolta.

*********

MEDIATIEDOTE 25.1.2018
Loiste Sähköverkko Oy

Sähköverkon vikoja oli yön aikana odotettua vähemmän

Loisteen sähköverkossa oli keskiviikon ja torstain välisenä yönä 20 vikaa, joka oli odotettua vähemmän. Enimmillään sähköttä oli vajaa 1000 asiakasta pääasiassa Ylä-Kainuun alueella. Viat saatiin korjattua muutamassa tunnissa. Enimmillään katkoksen kesto yksittäisillä asiakkailla oli noin 10 tuntia.

Sähkökatkot johtuivat pääasiassa sähkölinjojen rakenteiden pettämisestä lumi- ja kuurapainon alla. Itäisellä verkkoalueella Kuhmon suunnalla vikasumat ovat hellittäneet tällä erää.

Sääennusteen mukaan iltapäivällä sade muuttuu vedeksi ja lämpötila nousee yli nollan. Lauhtuminen ja vesisade toisi tilanteeseen helpotusta, mutta vaaraisilla alueilla sade voi tulla märkänä lumena, joka lisää kuuran painoa entisestään.

Sähkökatkojen tilanne vaihtelee nopeasti ja ajantasaisin tieto löytyy Loiste Sähköverkon keskeytyskartalta.

Asiakkaita pyydetään ilmoittamaan sähköjohdoille kallistuneista puista tai alhaalla olevista johdoista Loisteen maksuttomaan vikailmoitusnumeroon 0800 9 2500 (24 h). Hengenvaaran vuoksi lunta eikä kallistuneita puita saa yrittää poistaa omatoimisesti.

Pahoittelemme suurhäiriötilanteen aiheuttamaa haittaa. Kiitämme asiakkaitamme heidän tekemistään vikailmoituksista ja havainnoista, jotka nopeuttavat vikojen paikannusta ja korjaustöitä.

Lisätietoja antaa käyttöpäällikkö Ismo Reinikka, puhelin 050 589 2104.

Loiste Sähköverkon keskeytyskartta

Ohjeita sähkökatkon varalle

**********

Loiste Sähköverkko Oy 24/1/2018

Asiakaspalvelu vastaa vikailmoitusnumeron nauhoitteen jälkeen

Loisteen maksuttomaan vikailmoitusnumeroon 0800 9 2500 (24 h) vastaa aluksi nauhoite, jossa on lueteltu ajantasaiset vika-alueet. Valitettavasti laajassa suurhäiriötilanteessa nauhoite voi kestää jopa muutaman minuutin. Pyydämmekin asiakkaitamme ja erityisesti vikapaikan ilmoittajia kuuntelemaan tiedote loppuun saakka ja jäämään sen jälkeen linjalle odottamaan asiakaspalvelun vastaamista.

Asiakaspalveluumme on lisätty työvoimaa ja vastaamme puheluihin sekä vastaajaan jätettyihin viesteihin ympäri vuorokauden. Ajantasaisimman tilanteen sähkökatkoista näette häiriökartaltamme. Klikkaamalla kunnan nimeä ja karttaa suurentamalla on mahdollista nähdä vikapaikat hyvin yksityiskohtaisesti.

Pahoittelemme suurhäiriöstä aiheutuvaa haittaa.

**********

Kainuun pelastuslaitos tiedottaa, päivitetty 23.1 klo 16:50

Tiedote, tykkylumi tilanne Kainuun alueella

Ilmatieteenlaitoksen sääennusteen mukaan 24.1.2018 keskiviikkona klo 12.00 jälkeen tuuli voimistuu ja sadealueiden jälkeen sää lauhtuu. Kainuun alueella on puustossa erittäin runsaasti jäätynyttä ja pakkautunutta lumikuormaa. Tuulen vaikutus lisää raskaassa lumikuormassa olevien puiden katkeilua. Sään lauhtuessa tihkusade ja kosteuden tiivistyminen lisää puissa olevaa kuormaa, mikä todennäköisesti lisää puustovahinkoja entisestään. Sähkö- ja puhelinverkot voi vikaantua katkeilevista puista Kainuun alueella.

Kainuun alueella asuvien asukkaiden on tarpeen varautua pitkiin sähkökatkoihin hankkimalla juomavettä, ruokaa ja paristoja otsalamppuihin sekä radioihin. Naapuriavusta on syytä pitää huolta häiriöalueella.

Kainuun pelastuslaitos varautuu tykkylumen aiheuttamiin häiriöihin miehittämällä kaikki kuntataajamien paloasemat ympärivuorokautisesti sekä johtokeskushenkilöstöä lisäämällä, keskiviikosta 24.1.2018 klo 16.00 alkaen toistaiseksi.

Pelastuslaitoksen päivystysnumero on 044 7100 112.
Loiste sähköverkon vikapalvelunumero on 0800 9 2500.

***********

MEDIATIEDOTE 22.1.2018

Kuuran paino rikkoo rakenteita
Loiste Sähköverkko varautuu uuteen suurhäiriöön

Loiste Sähköverkon haasteet luonnonvoimien edessä jatkuvat. Eniten vikoja aiheuttaa nyt nopeasti muodostuva kuura, joka rikkoo pylväsrakenteita. Loppuviikoksi sään ennustetaan lämpenevän ja lumisateiden muuttuvan märäksi, jolloin viat lisääntyvät. Asiakkaiden on syytä varautua pitkiin sähkökatkoihin viikon puolivälistä alkaen erityisesti Ylä-Kainuussa. Tilanteeseen varaudutaan kaikin mahdollisin lisävoimin ympärivuorokautisesti.

Lauantaina alkoi uusi suurhäiriötilanne, joka koski lähinnä itäistä verkkoaluetta. Enimmillään sähköttä oli noin 600 asiakasta. Kuuran paino johtimilla on jo niin raskas, että sähkölinjojen rakenteet pettävät. Pitkäkestoisimpien vikojen korjaus on vaatinut mm. muuntajien ja pylväiden vaihtoja hankalasti kuljettavassa maastossa, joka valitettavasti hidastaa korjausta.

Lisätietoja antaa käyttöpäällikkö Ismo Reinikka, puhelin 050 589 2104.

Loiste Sähköverkon keskeytyskartta

Ohjeita sähkökatkon varalle