13.6.2016 - 15:01

Soten kuljetuspalvelujen asiakkaille kokeilumahdollisuus maksuttomiin bussimatkoihin

bussipysäkki
Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän (Kainuun sote) vetämän Maaseudun tuetut liikkumispalvelut kaikkien käyttöön (MATKA) -hankkeen käytännön toteutus on alkanut.

Tämä tarkoittaa sitä, että kesäkuusta lähtien vuoden 2016 ajan Kainuun soten kuljetuspalveluasiakkaille tarjotaan joillakin reiteillä mahdollisuutta kokeilla bussilla matkustamista taksimatkan sijaan ilman omavastuuosuutta.

Kuljetuspalveluasiakkaat tilaavat matkat normaalisti kuljetuspalvelukeskuksesta. Siellä matkojenvälittäjä tarjoaa bussimatkaa vaihtoehdoksi niille asiakkaille, joille vaihtoehto on sopiva aikataulun, reitin ja matkustajan kunnon puolesta. Ensimmäisessä vaiheessa palvelua testataan Kajaanin palveluliikenteessä ja paikallisliikenteessä sekä kuntien välisissä vuoroissa.

Kokeilusta kerätään kesän 2016 aikana kehittäjäasiakkaiden avulla asiakaspalautetta, jonka perusteella toimintaa voidaan kehittää paremmin asiakkaiden toiveita ja tarpeita vastaavaksi.

Hanke jatkuu kesän ja syksyn aikana toisella työvaiheella. Silloin suunnitellaan mallia, jonka avulla Kainuun soten järjestämiä taksikuljetuksia voitaisiin avata maaseudulla itse matkansa maksavien kainuulaisten käyttöön.

On huomattava, että asiakkaat eivät voi hakeutua suoraan Kainuun soten kuljetuspalvelujen käyttäjiksi. Vanhus- tai vammaispalvelut voivat myöntää hakemuksen perusteella oikeuden käyttää palvelua, jos asiakas täyttää sosiaalihuolto- tai vammaispalvelulain edellytykset.

MATKA-hanke

Maaseudun tuetut liikkumispalvelut kaikkien käyttöön -hanke eli MATKA -hanke on Kainuun soten vetämä ja Työ- ja elinkeinoministeriön rahoittama hanke, joka toteutetaan yhteistyössä Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen ja Kainuun kuntien kanssa. Konsulttina hankkeessa toimii WayStep Consulting Oy.

MATKA-hanke on käynnistynyt joulukuussa 2015, ja se päättyy marraskuussa 2016. Hankkeen tavoitteena on luoda toimintamalli, jonka avulla Kainuun sote ja Kainuun soten kuljetusoikeusasiakkaat säästävät kustannuksissa, joukkoliikenteeseen saadaan lisää asiakkaita ja samalla kuljetuspalvelujen tarjontaa maaseudulla voidaan parantaa.

Lisätietoja vs. kuljetuspäällikkö Jussi Tolonen jussi.tolonen(at)kainuu.fi 044 7970 688.