10.6.2019 - 15:42

Sähköverkko ei aina näy - kysy ennen kuin kaivat

Loisteen logo
Loiste Sähköverkko Oy 10.6.2019: Isompien urakoiden ja myös kotitalouksien pientyömaiden yhteydessä tehtävät maankaivuut saattavat vioittaa tai jopa katkaista sähköverkon maakaapeleita. Tilaa aina ilmainen kaapelinäyttö ennen kuin ryhdyt kaivamaan. Yhteistyöllä vältämme vaaratilanteet.

Ilmajohdot ovat helppo huomioida, mutta etenkin taajamissa sähköverkko sijaitsee useimmiten maan alle kaapeloituna. Loiste Sähköverkko Oy:n maakaapeleiden ja asiakkaiden omistamien liittymiskaapelien näyttö on maksutonta.

Tilaa Loisteen sähköverkon kaapelinäytöt Geomatikk Finlandin asiakasportaalista alkaen 17.6.2019

Kaapelitiedustelut teet helposti ja nopeasti www.verkkoselvitys.fi asiakasportaalin kautta.

Ole liikkeellä hyvissä ajoin ja tee kaapelitiedustelu viimeistään neljä (4) arkipäivää ennen kaivamisen aloittamista. Mikäli näyttöalueella työskentely vaatii erityisjärjestelyjä tai tiedustelu koskee vesialueita, on tiedustelu suositeltavaa tehdä kaksi viikkoa ennen töiden aloitusta.

Asiakasportaalia käyttämällä varmistat, että kaapelitiedustelusi rekisteröityy mahdollisimman tarkasti ja samalla se tulee käsitellyksi nopeasti ja virheettömästi. Asiakasportaalissa voit seurata kaapelitiedustelujesi etenemistä sekä nähdä aiemmat tiedustelusi dokumentteineen.

Mikäli kaivutyötä tehdään alle metrin päässä kaapelista, tulee työ tehdä käsikaivuna. Jos kaivutilanteessa paljastuu yllättäen kaapeleita, asiasta tulee ilmoittaa välittömästi sähköverkkoyhtiölle.

Kaivajalla on vastuu ottaa selvää ja ilmoittaa, jos vahinko sattuu

Jos kaikista varotoimenpiteistä huolimatta kaivutöissä käy vahinko, tulee kaapelin läheisyydestä poistua välittömästi. Vahingosta on ilmoitettava välittömästi verkkoyhtiölle. Vaikka kaapeli ei olisi vahingon seurauksena näkyvästi vaurioitunut, tulee asiasta ilmoittaa verkkoyhtiölle. Esimerkiksi kova paine ja ohut viiltokin voi aiheuttaa kaapeliin piilevän vian.

Loiste Sähköverkko Oy:n omistamien maakaapeleiden ja asiakkaiden omistamien liittymiskaapelien näyttö on maksutonta. Loisteen sähköverkkoalueeseen kuuluu Hyrynsalmi, Kajaani, Kuhmo, Paltamo, Puolanka, Ristijärvi, Sotkamo, Suomussalmi sekä Pyhännän kunnan ja entisen Kestilän kunnan alueen Siikalatvan kunnat Pohjois-Pohjanmaalla.

TILAA KAAPELINÄYTTÖ (16.6.2019 asti arkisin klo 7-15.30 puhelinnumerosta 050 5511 170)

17.6.2019 alkaen

Asiakasportaalista www.verkkoselvitys.fi

Asiakaspalvelusta puh. 075 7580 700, asiakaspalvelu(at)verkkoselvitys.fi