31.10.2016 - 7:50

Pomo piilossa

Palveluryhmä
Bongaa Mamsellin 10 tarinaa

”POMO PIILOSSA” oli Siskon ja Sinikan ensimmäinen kommentti, kun kysyin heiltä mahdollisuutta olla yhden työpäivän ajan heidän mukanaan Mamsellin palveluryhmässä.

Mamsellin palveluryhmä on toiminut vaihtelevilla kokoonpanoilla vuodesta 2010 alkaen. Palveluryhmä tuottaa puhtaanapito- ja astiahuoltopalveluita ja sen työkohteet ovat ympäri kaupunkia. Kohteet ovat sellaisia, joiden hoitaminen muista Mamsellin yksiköistä on osoittautunut haasteelliseksi. Palveluryhmällä on työpäivän aikana keskimäärin kuusi kohdetta. Yksiköistä toiseen siirrytään leasing autolla. Tällä hetkellä palveluryhmässä työskentelee kaksi rautaista ammattilaista, Sisko Venäläinen ja Sinikka Mikkonen.

Pääsin tutustumaan Siskon ja Sinikan työpäivään maanantaina 10.10.2016. Työpäivä alkoi klo 10:30 ja siihen kuului yhteensä kuusi työkohdetta: viisi puhtaanapidon kohdetta ja yksi astiahuollon kohde. Maanantaisin kaksi puhtaanapidon kohdetta hoidetaan yksinään toisen ollessa lukion astiahuollossa. Astiahuollon päätyttyä Sisko ja Sinikka siivoavat yhdessä vielä kolme puhtaanapidon kohdetta.

Palveluryhmä 2

Työyksikköihin saavuttaessa oli ilo huomata, että Sisko ja Sinikka eivät olleet ”vain” siivoamassa, vaan tuottamassa asiakkaille heidän tarvitsemiaan puhtaanapidon ja astiahuollon palveluita. Tytöt olivat selvästi löytäneet oman paikkansa työyhteisöissä. Tiloihin saapuessaan tytöt tervehtivät asiakkaita iloisesti ja jos asiakkaat olivat työtiloissa, kysyivät tytöt luvan tulla siivoamaan. Sisko kertoi, että joskus asiakkaiden työt ovat niin pahasti kesken, että asiakkaat pyytävät, että siivous jätetään väliin. Tällöin työaika käytetään harvemmin tehtäviin työtehtäviin.

Työpäivän toiseksi viimeiseen työkohteeseen, Kuurnan päiväkotiin saavuttaessa oli mukavaa nähdä, miten lapset ottivat Siskon ja Sinikan vastaan. Sisko kertoi, että lapset tulevat mielellään juttelemaan heidän kanssaan. Siskoa hymyilytti, kun hän muisteli, miten päiväkodin lasten keskuudessa oli herännyt hämmennys siitä, voiko jonkun nimi oikeasti olla Sisko. Asiasta oli lasten keskuudessa kuiskuteltu ja ihmetelty ja joku oli lopulta rohkaistunut ja tullut varmistamaan asian Siskolta itseltään.

Päivä oli itselleni hyvin antoisa. Sisko ja Sinikka olivat hyvin avuliaita ja opastivat työtehtävissä ihan kädestä pitäen. Sain olla mukana kaikissa työtehtävissä. Työtehtävissä oli jonkin verran tuttuja asioita, mutta uuttakin opin. Päivän kinkkisin työvaihe oli Sappax-mopin pujottaminen liinanpidinrunkoon. Mutta kiitos Siskon kärsivällisyyden, tekniikka alkoi lopulta löytyä.

Varsinaisten työtehtävien seuraamisen ja oppimisen lisäksi minulle oli tärkeää päästä näkemään, miten hallinnossa suunnitellut toimintaohjeet ja – tavat ovat oikeasti jalkautuneet kentälle. Sain tehdä monta mieltä lämmittävää havaintoa asioiden eteenpäin menemisestä sekä halusta kehittyä ja kehittää omia työtapoja. Toki myönnettävä on myös se, että kehitettävääkin meillä Mamsellissa vielä riittää.

Keskeisimpänä kehittämiskohteena on selvästi tiedon kulun varmistaminen. Tämän ”pomo piilossa” päivän voi todeta olleen oikeastaan askel kohti oman toiminnan auditointia. Hallinnon kenttäpäivät, sisäiset arvioinnit ja auditoinnit ovat tärkeitä työkaluja jatkuvassa parantamisessa.

Kiitos Sisko ja Sinikka, ”pomo piilossa” kenttäpäivä oli hyvä työpäivä ja monella tavoin antoisa kokemus.

Tuija Vuorinen, johtaja, Kajaanin Mamselli -liikelaitos

Bongasit Mamsellin 10. tarinan.