22.1.2020 - 17:19

Päivystys, synnytykset, teho-osasto ja leikkaukset käynnistyivät Kainuun uudessa sairaalassa

Kainua uusi sairaala -allianssi kuvapankki kuva
Kainuun keskussairaalan päivystystoiminta on muuttanut uuden sairaalan tiloihin. ”Muutto ja käyttöönotto on sujunut ilman isoja ongelmia. Potilaita on riittänyt, koska vanha päivystys oli täynnä muutettaessa. Poliklinikalla ensimmäiset potilaat on nyt hoidettu tavalliseen tapaan, kuten muinakin päivinä”, kertoo päivystyksen ylilääkäri Olli-Pekka Koukkari.

Uuden sairaalan ensimmäinen vauva syntyi jo aamupäivällä. Myös ensimmäiset leikkaukset on tehty, ja teho-osaston toiminta on onnistuneesti käynnissä. Yksiköiden muutto jatkuu suunnitelmien mukaan pääosin tämän ja ensi viikon aikana.

Sairaalan päivystys palvelee kiireellistä hoitoa tarvitsevia potilaita. Henkeä uhkaavissa tai muissa vakavissa vaaratilanteissa apua tulee hälyttää hätäkeskuksen kautta soittamalla hätänumeroon 112. Tarvittaessa kiireellistä neuvontaa sairastapauksiin apua saa parhaiten päivystysavun numeroon 116 117.

Päivystysapu 116 117 vähentää myös odotusta

Kainuun alueelta soittaessa puhelu ohjautuu Kainuun keskussairaalan päivystävälle hoitajalle, joka tekee ensiarvion potilaan tilanteesta. Puhelinpäivystys ohjeistaa joko kotihoito-ohjein tai kehottaa saapumaan päivystyskäynnille. Päivystysavun numerossa 116 117 on takaisinsoittopalvelu klo 06 – 18: ilta- ja yöaikaan puheluihin vastataan soittojärjestyksessä.

“Tärkeää on, että soittaa ennen päivystykseen lähtöä, mikäli terveystilanne askarruttaa. Näin potilaalle voidaan tarvittaessa antaa ajanvaraus odotusajan lyhentämiseksi. Vaikka hoidamme potilaat kiireellisyysjärjestyksessä, on ehdottomasti kaikkien etu, että päivystyksessä ei tarvitsisi istuskella tarpeettomasti”, neuvoo ylilääkäri Koukkari.

Päivystyksen hoitoalueelle pääsy on rajoitettua potilasturvallisuuden ja työn sujuvuuden varmistamiseksi. Potilaiden mukana saapuvat omaiset ohjataan pääsääntöisesti odotustiloihin, ellei tilanne toisin edellytä.

Kainuun uudessa sairaalassa toimii myös nyt käynnistynyt mielenterveys- ja päihdepäivystys sekä hammaspäivystys, joka muuttaa 29.1. Näihin kaikkiin saavutaan samasta sisäänkäynnistä F2 alueen länsireunalta, johon pääsee sekä Vimpelinlaakson että Sotkamontien liittymistä.

Muu asiointi, kuten kiireettömät ajanvarauskäynnit tai vierailut tapahtuvat sairaalan pääovesta (F1). Päivystyksessä ei ole sairaalan infopistettä, vaan pääaulan neuvonta palvelee asiakkaita päiväaikaan.