17.12.2019 - 22:39

Näyttelijät osallistuivat Hyvä Joulumieli -keräykseen

Hyvä_Joulumieli_2019_2_Kuva_Perttu_Penttinen.jpg
Lahjakortti auttaa haastavassa tilanteessa olevia lapsiperheitä

Teatterin näyttelijät ovat perinteisesti keränneet rahaa teatteriyleisöltä Hyvä Joulumieli -keräykseen

Tänä vuonna keräykseen kertyi kaikkiaan 1316,70 euroa. Lahjoituksen vastaanotti Mannerheimin Lastensuojeluliiton Kainuun piirin toiminnanjohtaja Seija Karjalainen.

Hyvä Joulumieli -keräys on Mannerheimin Lastensuojeluliiton ja Suomen Punaisen Ristin yhdessä Ylen kanssa toteuttama keräys kotimaan vähävaraisten lapsiperheiden hyväksi. Keräyksellä hankitaan vähävaraisille lapsiperheille ruokalahjakortteja, joilla he voivat ostaa ruokaa joulupöytään.

Keräystavoite 2 miljoonaa euroa

Hyvä Joulumieli -keräys järjestetään vuonna 2019 jo 23. kerran. Keräys on alkanut torstaina 21. marraskuuta 2019 ja jatkuu aina jouluaattoon asti. Keräykseen voi lahjoittaa koko vuoden aikana. Tämän vuoden keräystavoite on 2 000 000 euroa, jonka avulla jaetaan 70 euron arvoisia lahjakortteja 28 000 perheelle.

Vuosien varrella keräyksellä on tuettu jo satojatuhansia perheitä. Lisäksi keräyksen myötä lapsiperheköyhyys on nostettu puheenaiheeksi julkiseen keskusteluun, ja päättäjien tietoisuuteen.

Keräyksen järjestävät Mannerheimin Lastensuojeluliitto ja Suomen Punainen Risti yhdessä Ylen Aamu-tv:n, Yle Radio Suomen ja Radio Vegan kanssa.

Lahjakortti auttaa haastavassa tilanteessa olevia lapsiperheitä

Hyvä Joulumieli -lahjakortit jaetaan Suomessa asuville lapsiperheille, joilla on vaikea tilanne esimerkiksi työttömyyden, sairauden, ylivelkaantumisen, perheen pienituloisuuden tai jonkin muun kriisitilanteen vuoksi.

Hyvä Joulumieli -lahjakorttia ei voi erikseen hakea. Mannerheimin Lastensuojeluliiton ja Suomen Punaisen Ristin paikallisyhdistykset ja osastot etsivät apua tarvitsevat perheet yhteistyössä paikallisen neuvolan, sosiaalitoimiston tai seurakunnan kanssa.

Lahjakortilla ruokaa joulupöytään

Lahjakortti on tarkoitettu yksinomaan ruokatarvikkeisiin. Vuonna 2019 lahjakortilla voi ostaa ruokatarvikkeita kaikista S-ryhmän ruokakaupoista, Lidl-myymälöistä sekä K-ruokakaupoista.

Keräyksen tausta

Hyvä Joulumieli -keräys on tuottanut jouluiloa vähävaraisille lapsiperheille vuodesta 1997.

Keräys lähti liikkeelle vuonna 1997 Aamu-TV:n silloisen toimittajan Arto Nybergin aloitteesta.

– Syksyisenä päivänä istuskelin yksin kotona ja mietin, kuinka etuoikeutetussa asemassa olen. Tuli herkkä hetki, ja tajusin, että kaikilla asiat eivät ole näin hyvin. Aloin kehitellä ideaa Aamu-tv:n joulukalenterista, jonka tarkoituksena olisi auttaa vähäosaisia suomalaisia lapsiperheitä, Nyberg kertoo.

Ajatus joulukalenterista muuttui matkan varrella suunnitelmaksi valtakunnallisesta joulukeräyksestä. Koska tarkoituksena oli auttaa vähävaraisia lapsiperheitä, valikoituivat Mannerheimin Lastensuojeluliitto ja Suomen Punainen Risti luonteviksi kumppaneiksi keräyksen järjestämiseen. Hyvä joulumieli vakiinnutti nopeasti asemansa jokavuotisena joulukeräyksenä.