6.6.2019 - 11:21

Mobilismi liikuttaa Kainuun Museon kesänäyttelyssä

Ylimaa kuorma-auto, 1920-luvulla Kainuun Museo/Kuvaaja K. Hollo
Kainuulaisen ajoneuvo- ja tieliikennehistorian aktiivisesta keräämisestä, tallentamisesta ja esillepanosta pian neljänkymmenen vuoden ajan vastannut Kainuun Mobilistit ry ja Kainuun Museo ovat suunnitelleet menneen talven aikana yhteistä mobilismi-aiheista näyttelyä.

Näyttelyn suunnittelun kantavana ajatuksena on ollut tuoda esille autojen ja autoilun historiaa, tarjota kurkistus mobilistien yksityiskokoelmien kätköihin sekä kertoa mobilismista monipuolisena harrastuksena. Näyttelyn esineistö on pääosin peräisin Kainuun Mobilistit ry:n jäsenten yksityiskokoelmista.

Historian tutkimus ja keräily ovat tärkeässä roolissa mobilismi-harrastuksessa, jossa pyritään liittämään aiheeseen tai ajoneuvoon liittyvään kokoelmaan mahdollisimman monta esinettä ja asiaa. Yksi päämäärä on kerätä kaikki kohteet, jolloin kokonaisuudesta oman harrasteajoneuvon ympärillä tulee täydellinen. Esimerkiksi keräilystä voidaan mainita automalliin liittyneet työkalut, aikakauden mukaiset merkkikohtaiset lisävarusteet, kirjallisuus, pienoismallit, myyntiesitteet ja mainokset. Historian tutkimuksella selvitetään sekä koko ajoneuvomallin historia eli suunnittelu, valmistus, maahantuonti- ja jälleenmyyntiorganisaatio että oman harrasteajoneuvon omistushistoria ja vaiheet.

Tilasin Kansallisarkistosta rekisterikorteista kopiot ja Traficomilta vuoden 1989 jälkeiset historiatiedot sekä haastattelin auton pitkäaikaista omistajaa. Näin autoni menneisyys alkoi hahmottua tarinaksi”, kertoo Kainuun Mobilistit ry:n jäsen Sauli Lindström.

Auton tulo Suomeen ajoittuu 1800–1900-lukujen taitteeseen. Tuohon aikaan maamme liikenne oli pääasiassa harvahkon rautatieverkon, kesäisen laivaliikenteen ja kievarilaitoksen varassa. Tieolosuhteiden suunnittelua ei kuitenkaan tehty autoja varten, vaan ne vastasivat pääasiassa hevosliikenteen tarpeisiin, mikä aiheutti omat haasteensa ensimmäisten autojen kulkemiselle.

Vaikka Kainuunkin teillä liikkui autoja jo 1910-luvulta lähtien, maakunnan varsinainen autoistuminen tapahtui 1920-luvulta alkaen, aivan kuten muualla Suomessa. Henkilöautojen lisäksi eri pitäjien katukuvaan ilmestyivät kuorma- ja linja-autot sekä vuokra-autot, jotka helpottivat ihmisten liikkumista pitkiäkin matkoja. Sota-aika toi omat haasteensa autoliikenteen kehitykseen, mutta sotien jälkeisinä vuosikymmeninä voimakas autoistuminen ja siihen liittyvät oheispalvelut huoltoasemineen tekivät autosta tärkeän osan ihmisten jokapäiväistä elämää.

Kuvateksti: Ylimaa -kuorma-auto, 1920-luvulla. Kainuun Museo/Kuvaaja K. Hollo

Mobilismi – liikuttava harrastus 5.6.–15.9.2019 Kainuun Museo

Avoinna: ma, ti, to, pe, su 12–16, ke 12–19, la suljettu 29.6.–17.8.2019 myös la klo 12–16

Siiri myrsky kuva Loiste
19.6.2019
Siiri-ukkosrintama aiheutti iltapäivällä useita vikoja Loiste Sähköverkon alueella pääosin Sotkamon ja Kuhmon eteläosiin. Urakoitsijan kaikki asentajat on parhaillaan ohjattu vikojen rajaukseen.