3.1.2018 - 15:55

Loiste: Loisteen sähköverkon alueella metsät ja puusto on vähälumista

Tykkylumi valokuva Loiste Sähköverkko Oy
Loisteen sähköverkon pohjoisia alueita tarkastettiin kertaalleen torstaina helikopterilennoilla. Metsät ovat vähälumisia eikä puustoon ole vielä kertynyt kuuraa.

3.1.2018 klo 15:55

Torstai-iltana alueellemme saapuvaan lumisaderintamaan varaudutaan normaalisti. Sää pysyy pakkasen puolella ja sateet saapuvat tuulen kera, joten lumi ei todennäköisesti tartu kiinni johtimiin tai puihin.

Kuurapartiot jatkavat yhä ennakoivaa linjojen kopistelua. Torstaina kopisteltiin mm. Hyrynsalmen Karpinvaarassa. Työturvallisuuden vuoksi sähköjohto on tehtävä jännitteettömäksi kopistelun ajaksi, joka voi edelleen aiheuttaa lyhyitä sähkökatkoja rajatuille alueille.

Asiakkaita pyydetään ilmoittamaan sähköjohdoille kallistuneista puista tai alhaalla olevista johdoista Loisteen maksuttomaan vikailmoitusnumeroon 0800 9 2500 (24 h). Hengenvaaran vuoksi lunta eikä kallistuneita puita saa yrittää poistaa omatoimisesti.

2.1.2019 klo 16:22

Kuurapartiot jatkavat yhä linjojen kopistelua erityisesti vaaraisilla alueilla. Työturvallisuuden vuoksi sähköjohto on tehtävä jännitteettömäksi kopistelun ajaksi, joka voi edelleen aiheuttaa lyhyitä sähkökatkoja rajatuille alueille.

Lisätietoja antaa Loiste Sähköverkko Oy, käyttöasiantuntija Mikko Leinonen puh. 050 311 0845.

Mahdollisia keskeytyksiä voi seurata netistä Loiste Sähköverkon keskeytyskartalta.

2.1.2019 klo 9.07

Kaikki viat korjattiin viime yönä alle viidessä tunnissa. Kuurapartiot jatkavat linjojen kopistelua. Helikopteritarkastuksia päästään jatkamaan aamupäivästä. Lisähenkilöstöä on varattu edelleen viankorjaukseen, raivaukseen ja asiakaspalveluun sekä Loisteen käyttökeskukseen.

**********
1.1.2019

Lumipyry on muuttunut tiistaipäivän aikana sakeksi ja märäksi. Koko yön ajan on satanut jäätävää tihkua, joka edesauttaa kuuran muodostumista ja lumen tarttumista sähkölinjoille.

Ylä-Kainuussa linjoja ei päästy tarkastamaan helikopterista sumun vuoksi. Keskiviikkoaamuna katsotaan tilanne uudestaan. Lisähenkilöstöä on varattu edelleen viankorjaukseen, raivaukseen ja asiakaspalveluun sekä Loisteen käyttökeskukseen. Tilanne on hankalin Hyrynsalmen, Puolangan ja Suomussalmen alueella.

*********

Ilman kosteuspitoisuus on myös suuri ja se lisää painavan kuuran muodostumista sähköjohdoille. Loiste Sähköverkko on varannut lisää henkilöstöä viankorjaukseen, raivaukseen ja asiakaspalveluun.

Johdoille taipunutta puustoa ei tämän aamun helikopteritarkastuksessa vielä havaittu. Osittain kuura on tarttunut johtoihin tiukasti ja kopistelu on aloitettu heti joulun jälkeen. Työturvallisuuden vuoksi sähköjohto on tehtävä jännitteettömäksi kopistelun ajaksi, joka voi aiheuttaa lyhyitä sähkökatkoja rajatuille alueille.

Joulun jälkeisinä päivinä nopeasti paikannettuja ja korjattuja vikoja on esiintynyt lähinnä Ylä-Kainuussa, Kajaanin Halla-ahossa, Paltamossa ja Kuhmossa. Enimmillään sähköttä viikonlopun aikaan oli noin 340 asiakasta. Katkot kestivät maksisissaan kolme tuntia.

Loiste Sähköverkko on ottanut käyttöön Krivat-järjestelmän, jonka avulla tieto sähköverkon tilasta kulkee entistä paremmin viranomaisille ja teleoperaattoreille. Krivat toimii julkisen internetin ja matkapuhelinverkon ulkopuolella eivätkä julkisten verkkojen häiriöt vaikuta Krivatin toimintaan.

Toimi näin sähkökatkon aikana

Ilmatieteenlaitoksen varoitukset

tiedotepohja20keltainen.jpg
22.3.2019