19.12.2019 - 17:06

Liikunta- ja kulttuuriasioiden neuvosto palkitsi menestyneitä urheilijoita ja liikuntakulttuurin edistäjiä

Palkitsemistilaisuus 18.12.2019 kuva Satu Pyykkönen
Kajaanin kaupungin liikunta- ja kulttuuriasioiden neuvosto palkitsi menestyneitä urheilijoita ja liikuntakulttuurin edistäjiä palkitsemistilaisuudessa 18.12.2019.

Tasa-arvoista liikuntakulttuuria edistävä tunnustuspalkinto

Liikunta- ja kulttuuriasioiden neuvosto on myöntänyt Tasa-arvoista liikuntakulttuuria edistävän tunnustuspalkinnon Kajaanin Judokerho ry:lle. Judokerho tarjoaa monipuoliset judon harrastusmahdollisuudet alkaen 5-6. muksujudokoista aina varttuneisiin aikuisiin ja eläkeikäisiin. Vuosikausien ajan seurassa toimi myös erityislasten ryhmä. Uutena judoryhmänä on aloittanut naisten judoryhmä, joka on madaltanut kynnystä naisille aloittaa judon harrastaminen. Kajaanin Judokerhossa on toiminut myös jo 10 vuotta ohjatut kahvakuulaharjoitukset. Kahvakuulaharjoituksiin osallistuu runsaslukuinen määrä myös sellaisia aikuisia naisia ja miehiä, jotka eivät ole judon harrastajia, mutta ovat saaneet kahvakuulaharjoittelusta itselleen säännöllisen kuntoliikuntaharrastuksen.

Kaikki Judokerhon judo-ohjaajat tekevät judon ohjaamistyötään ilman korvausta. Tuntimäärällisesti vuositasolla tämä ohjaajien tekemä vapaaehtoistyö on erittäin merkittävää ja on auttanut osaltaan pitämään seuran harrastusmaksut sellaisina, etteivät harrastusmaksut muodostuisi esteeksi etenkin vähätuloisten perheiden lapsille päästä aloittamaan säännöllinen liikuntaharrastus.

Liikuntakulttuurin edistäjät

Luontoliikunnan edistäjä: Heikki Itävuo on polkenut ja kunnostanut Lohtajan retkeilyreittiin liitetyn Heikin lenkin. Hän on rakentanut siltoja ja pitänyt lenkkiä vuosia yllä.

Pitkäaikainen yhteistyökumppani: Kainuun Vapaa-ajan kalastajat ry:n kalakummitoiminta. Kalakummit ovat järjestäneet kajaanilaisille nuorille kalastusleirejä ja kalastustapahtumia jo vuosikymmenien ajan.

Toiminnan kehittäminen: Backwoods Mountain Bikers ry. Seura edistää maastopyöräilyharrastusta kaikkine alalajeineen, kohottaa jäseniensä fyysistä kuntoa sekä pyöräilytaitoja, edistää tasa-arvoista ja eettistä urheilu- ja liikuntaseuratoimintaa, ja toimii puhtaan luonnon ja ympäristön puolesta.

Jormuan Tarmokkaat Urheilijat ry, jousiammuntakerho: Jousiammunta on saavuttanut suuren suosion matalan kynnyksen harrastuksena.