28.4.2016 - 15:38

Lehtikankaan monitoimitalon tilanne huhtikuu 2016

Lehtikankaan monitoimitalo
Monitoimitalon rakentaminen etenee suunnitelmien ja aikataulun mukaisesti. Talven pakkaset, tuiskut ja pimeys ovat jääneet taakse ja keväinen auringonpaiste luo vuoden parhaat olosuhteet rakentamiseen.

Monitoimitalon betonirunko on nyt saatu valmiiksi ja rakennus on suurelta osin saavuttanut harjakorkeuden. Rakennuksen muoto ja laajuus hahmottuu hienosti Rinnekadulle. Päivällä ohikulkijat voivat aistia tekemisen meiningin, kun lähes sata työmiestä ahkeroi työmaalla.

Tällä hetkellä rakennuksen vesikattotyöt, ulkoseinien lämmöneristeen asennustyö ja ikkunoiden asennukset ovat käynnissä. Koulun osalla on aloitettu betonirakenteiden rakennusaikainen kuivatus ja valmistellaan sisävalmistusvaiheen töitä. Talotekniikkatyöt ovat käynnissä koulun ja päiväkodin osalla ja ilmanvaihtokonehuoneita valmistellaan talotekniikka-asennuksia varten. Seuraavat näkyvimmät työvaiheet ovat julkisivumuuraus ja piha-alueiden maanrakennustöiden käynnistyminen.

Talven pakkasten ja talvityön haasteiden aiheuttama aikatauluviive on saatu kurottua kiinni ja hanke etenee nyt aikataulun mukaisesti. Monitoimitalo valmistuu sisäpuolisilta tiloilta tämän vuoden loppuun mennessä. Vuoden 2017 tammi – maaliskuun aikana tehdään vielä teknisten järjestelmin testauksia, viimeistelytöitä sekä kalustaminen. Pihan leikki-, liikunta- ja liikennealueet rakennetaan kesällä 2017 ja ne valmistuvat ennen syyslukukauden alkamista. Erillinen vanha liikuntasali peruskorjataan kevään – syksyn 2017 aikana.

Suunnittelun painopiste on nyt käyttäjien toimintojen suunnittelussa. Tätä työtä varten on perustettu erillinen työryhmä, joka koostuu monitoimitaloon tulevista käyttäjistä ja työryhmän vetäjänä toimii monitoimitalon johtaja Arto Koskivirta. Työryhmä yhteistyössä arkkitehdin ja erikoissuunnittelijoiden kanssa vastaavat mm. kalusteiden, käsityötilojen koneiden ja varusteiden sekä esitystekniikan ja äänentoistolaitteiston suunnittelusta ja hankinnasta.

Tulevan monitoimitalon johtajan Arto Koskivirran mietteitä:

Lehtikankaan monitoimitalon sisustuksen suunnittelu on hyvässä vauhdissa. Arkkitehti Ville-Pekka Ikolan kanssa on pidetty useita palavereja. Henkilökunnan toiveita ja oppilaita on kuultu hyvin suunnittelussa. Taloon tulee yhtenäinen sisustuksellinen linja. Arkkitehti esittää sisustussuunnitelman toukokuun puolivälissä talon tulevalle henkilökunnalle. Moderni käsitys opetuksellista ratkaisuista ja uusin opetusteknologia ja esitystekniikka on huomioitu suunnittelussa.

Lehtikankaan monitoimitaloon tulevan koulun nimeksi tulee Lehtikankaan koulu. Uusi nimi otetaan käyttöön 1.8.2016. Hauholan koulu ja Pietari Brahen koulun Lehtikankaan yksikkö muodostavat Lehtikankaan koulun. Tulevan Lehtikankaan koulun yläluokat aloittavat uudessa koulussa keväällä 2017 ja alaluokat tulevat taloon päiväkodin ja kirjaston kanssa syksyllä 2017.

Hankkeen valvojan Petri Pirttilahden mietteitä:

Monitoimitalon rakentaminen on hieno käsityön näyte kainuulaisilta rakentajilta. Käyttäjien toiveet suunnitteluryhmässä ja suunnittelijoiden piirtämät viivat paperilta konkretisoituvat nyt todelliseksi rakennukseksi. Hankkeen laajuus on silmiin pistävä ja se vastaa yhteensä viiden tavanomaisen julkisen rakennushankkeen kokoa. Haastavasta hankkeesta huolimatta ovat työt edenneet ongelmitta. Hankkeessa käytetyn tietomallisuunnittelun johdosta suunnitelmat ovat olleet laadukkaat ja muutoksilta on vältytty. Rakentaja on asettanut työmaalle kokeneet ja ammattitaitoiset työnjohtajat, jotka ovat koonneet lähes sadan työntekijän ryhmän. On myös hienoa huomata, että lähes kaikki työmaalla työskentelevät rakentajat ovat kainuulaisia. Rakentamisen laatu on hyvää ja työt etenevät aikataulussa. Hankkeen kiireisimmät vaiheet ovat nyt edessä, kun sisävalmistusvaiheen sekä ulkopuolen työt käynnistyvät täydellä teholla.

Lisätietoa hankkeesta ja sen etenemisestä

Jari Pietarila, rakennuttajapäällikkö, 044 714 7595, jari.pietarila@kajaani.fi
Arto Koskivirta, monitoimitalon johtaja, 044 710 0142, arto.koskivirta@kajaani.fi
Juha Arola, JL-Rakentajat Oy, vastaava työnjohtaja, 044 -370 4005, juha.arola@jl-rakentajat.fi