18.12.2015 - 13:00

Lehtikankaan monitoimitalon tilanne

HauLe hanke kuva työmaasta joulukuu 2015
Monitoimitalon työmaalla on tekemisen meininki. Rakennustyömaalla työskentelee parhaillaan yli 50 kainuulaista rakentamisen ammattilaista.

Lehtikankaan monitoimitalon tilanne, joulukuu 2015

Monitoimitalon työmaalla on tekemisen meininki. Rakennustyömaalla työskentelee parhaillaan neljä rakennustöiden työnjohtajaa sekä ilmanvaihto-, putki- ja sähkötöiden työnjohtajat ja yli 50 kainuulaista rakentamisen ammattilaista.  Rakentaminen on edennyt suunnitelmien mukaisesti ja yllätyksiä ei ole tullut vastaan. Säät ovat olleet rakentajien puolella ja työmaalla on vältytty suurelta osin talvitöiden haasteilta. Maanrakennustyöt on saatu tehtyä ilman maaperän tai käytettävien kiviainesten jäätymistä ja lumisateista ei ole ollut haittaa. Betonirunkotyöt etenevät aikataulussa ja kerrosten välipohjat muodostavat alempiin kerroksiin sääsuojan ja mahdollistavat näin hyvät rakentamisolosuhteet talotekniikan asennustöille.

Tällä hetkellä käynnissä on koko monitoimitalon betonirunkotyöt, päiväkodin maanvaraiset lattiatyöt sekä koulun osalla putki- ja sähkölinjojen asennukset. Käsityötilojen sekä koulun ensimmäisen kerroksen betonilattiat on valettu ja rakennuksen ympärillä maanrakennustyöt ovat valmiit. Helmikuussa aloitetaan rakennuksen vesikattotyöt ja betonirungon lämmöneristeen asennus sekä talotekniikan asennustyöt saadaan käyntiin koko monitoimitalon osalla.  Kevään aikana työntekijämäärä kasvaa noin 60 työntekijään.

Suunnittelutyöt jatkuvat koko rakennushankkeen ajan. Arkkitehtisuunnittelu jatkuu yksityiskohtaisten detaljikuvien laatimisella sekä sisustussuunnittelulla. Rakennesuunnitelmia täydennetään työmaan tarpeiden mukaan ja talotekniikkasuunnittelua tehdään rinnan sisustussuunnittelun kanssa.

Monitoimitalon tulevasta henkilökunnasta koostuva työryhmä on edelleen tiiviisti mukana suunnittelussa. Työryhmän vetäjänä toimii monitoimitalon tuleva johtaja Arto Koskivirta ja suunnittelutyön tekee alt Arkkitehdit Oy. Työryhmän suunnittelu- ja hankintatehtäviin sisältyvät mm. irtaimiston hankinta, esitystekniikka, teknisentyön koneet ja laitteet sekä erilaiset käyttäjien toimintaan liittyvät tekniset ratkaisut mm. itsepalvelukirjaston laitteet.

Vastaavan työnjohtajan mietteitä: Juha Arola, JL-Rakentajat Oy

Rakennushanke on edennyt suunnitelmien mukaan; hyvässä hengessä, ilman vastoinkäymisiä. Omat haasteensa hanke tulee vielä osoittamaan, mutta hyvällä yhteistyöllä ja työvaihesuunnittelulla pääsemme toivottuun lopputulokseen.

Monitoimitalon valvojan mietteitä: Petri Pirttilahti, Rakennuttamis- ja projektipalvelut Pirttilahti Oy

Rakentaminen on edennyt valvojan näkemyksen mukaan hyvin. Maanrakennustöiden ja perustustöiden osalta kriittisimmät työvaiheet on ennätetty tehdä ennen pakkasten tuloa ja runko- ja lattiatyöt ovat edenneet suunnitellusti. Urakoitsijat ovat panostaneet rakentamisen laatuun ja työmaalla on hankkeen vaativuuteen nähden riittäväsi ammattitaitoista työnjohtoa ja rakentajia. Monitoimitalon suunnitelmat on laadittu tietomallisuunnitteluna ja tämä mahdollistaa, että esimerkiksi kaikki putket ja johtoreitit voidaan tarkastaa tietokoneelta ennen työvaiheen aloittamista. Tammi-maaliskuun aikana suurin haaste tulee olemaan talvirakentaminen, mutta rakentamisessa tähän on varauduttu.

Työmaan tunnuslukuja:
-betonia 4 827 m3
-raudoitteita 372 852 kg
-ontelolaattoja 10 034 m2
-hankkeen rakentamiskustannukset ovat yhteensä n. 24,4 milj. €, josta vuoden 2015 osuus n. 7,5 milj. €

Lisätietoja:
Jari Pietarila, rakennuttajapäällikkö, 044 714 7595, jari.pietarila(at)kajaani.fi
Arto Koskivirta, monitoimitalon johtaja, 044 710 0142, arto.koskivirta(at)kajaani.fi
Juha Arola, JL-Rakentajat Oy, vastaava työnjohtaja, 044 -370 4005, juha.arola(at)jl-rakentajat.fi
Jukka Keränen, JL-Rakentajat Oy / työpäällikkö, 0400 295 276, jukka.keranen(at)jl-rakentajat.fi
Petri Pirttilahti, Rakennuttamis- ja projektipalvelut Pirttilahti Oy / valvoja, 040 561 6432, petri.pirttilahti(at)pirttilahti.fi

Suomen liput itsenäisyyspäivänä 06122016