26.6.2019 - 13:06

Kummituksia ja muita kummajaisia kävelykierroksella oli 120 hengen yleisömenestys

Opastettu kävelykierros kummituksia ja kummajaisia kuva Päivi Heikkinen
Kajaanin matkailuoppaiden rooliopas, hevosvarkaan leski Saima Tolonen johdatteli kuulijat mystiseen tunnelmaan. Liikuttiin Kajaanin keskustan läheisyydessä kaikkein vaarallisimmilla koskilla, joista oli mahdollista selvitä hengissä vain satumaisella tuurilla.

"Ei ole itku lapsen itku eikä vaimojen valitus; itku on partasuun urohon, jouhileuan juorottama."

Tutuksi tuli myös Kauppakadun unissasaarnaaja Hanna Hynysen erikoinen tarina. Tullikalliolla pysähdyttiin mestauspaikan ja ruumishuoneen tunnelmissa. Kierros päättyi Linnankadun Kruununvankilan kokoamispaikkaan, jonka kautta eri seuduilta tulleet vangit kulkivat kihlakunnan käräjille ja raastuvanoikeuteen.

”Toivoen hyvät tulevat, peljäten pahat kulkevat.”

Kierroksen kuvat: Päivi Heikkinen

MAKSUTTOMAT OPASTETUT KIERROKSET JATKUVAT SEURAAVASTI:

Ma 1.7. JOKIVARREN NÄHTÄVYYDET JA KAUKAMETSÄ, lähtö Pietari Brahen muistomerkiltä klo 18. Kesto noin 1,5 tuntia.
Ke 3.7. EINO LEINON LAPSUUSMAISEMAT klo 16.30 - 18.30, opastettu kiertoajelu

Kerran kesässä on harvinainen tilaisuus päästä Eino Leinon lapsuudenkodin pihapiiriin. Kierrokselle on myös mahdollisuus esteettömään kiertoajeluun kahdella invataksilla.  Invatakseihin mahtuu yhteensä 3 pyörätuolia ja lisäksi 13 istuvaa matkustajaa.

KAIKKI maksuttomat pääsyliput tälle kierrokselle noudetaan Kajaanin Infosta, Pohjolankatu 13, viimeistään lähtöpäivää edeltävänä päivänä. Lähtö: teatteritalon viereiseltä kiertoajelupysäkiltä Kauppakatu 14, klo 16.30. Kyytiin pääsee myös Scandic Kajanuksen ja Kaukametsän salin edestä.

La 6.7. LASTEN OPASTETTU LINNANKIERROS YLI 5-VUOTIAILLE VANHEMPIEN SEURASSA Kierros alkaa Rauniolinnan portin edestä klo 15.00, ja sen kesto on noin yksi tunti.

RUNOVIIKON KULTTUURIKÄVELYT

Opastetut kierrokset lähtevät klo 12 alkavan Runovartin jälkeen Eino Leinon muistomerkiltä Rantapuistosta. Kesto noin 1 tunti. Vapaa pääsy.

Ke 3.7.  Runopolun avajaiskierros
To 4.7.  Kajaanin taidemuseon ja näyttelyn esittely