Olet täällä

13.6.2016 - 14:20

Koulu on vilkas työyhteisö, jossa tapahtuu aina

Mamselli
Millaista on ateria- ja puhtaanapitopalvelujen tuottaminen vuonna 1925 valmistuneessa Kajaanin Lyseon koulurakennuksessa? Mitä kaikkea on ehditty tehdä, kun varhainen aamu vaihtuu myöhäiseen iltaan?
Lyseon koulu

Tästä kertovat Lyseon ateria- ja puhtaanapidon moniammatilliset koulutyöntekijät.

Koululla erilaisissa asiakaspalvelutehtävissä ahertavat Anne, Virpi, Irmeli, Nina ja Hilkka. Puhtaissa tiloissa korostuu heidän ahkeran, mutta hiljaisen puurtamisen merkitys. Koulutyöntekijän jos kenen on oltava todella ammattilainen, sillä työ tehdään monipuolista ammattitaitoa ja osaamista vaativassa ympäristössä. Työtehtävinä ovat ateria- ja puhtaanapitotehtävät sekä liikuntasalien iltakäytön valvonta. Palveluammatissa työn luonteeseen kuuluu aikataulujen yhteensovittaminen ja tiivis yhteistyö tilojen käyttäjien kanssa. Yhteistyössä korostuvat joustavuus, taito sopia asioista keskustelemalla sekä viestintä kaikkien työyhteisön jäsenten välillä.

Koulutyöntekijät toimivat yhdessä henkilökunnan kanssa myös oheiskasvattajina. Ystävällinen sana ja opastus sekä ennen kaikkea esimerkki koululaiselle ovat yhtä arvokkaita riippumatta siitä kuka aikuinen ne antaa. Lisäksi koululaiset osallistuvat TET-päiviin perehtyen koulun ateria- ja puhtaanapitotehtäviin koulutyöntekijöiden opastuksella.

Työntekijöiden työpäivää Lyseolla ohjaavat työohjeet, jotka antavat suunnan ja tavoitteet päivittäisille tehtäville. Luokat, käsityö- ja kotitaloustilat, liikuntasalit, yleiset sekä opettajien käytössä olevat tilat puhdistetaan vapautumisjärjestyksessä. Sisään - ja ulos tapahtuva liikenne välitunteineen, varsinkin huonoilla keleillä, lisää työn määrää. Eikä hissittömässä talossa tarvitse järjestää erillistä porraspäivää, jokainen päivä on porraspäivä.

Työyhteisössä suhtauduttiin positiivisesti kehittämiseen ja ammattitaidon ylläpitämiseen. Työn tekemistä innosti oman työnsä tuloksen näkeminen, hyvä yhteishenki ja suurin asiakasryhmä, oppilaat. Työssä onnistumiseen ja jaksamiseen kerrottiin vaikuttavan työkaverin auttaminen sekä hyvät työvälineet ja koneet, joista työnantaja sai kiitosta. Esittämääni kysymykseen mitä haluaisitte kehittää, oli vastaus heti valmis, ruokasalin viihtyvyyttä.

Usein kuulee myös sanottavan, ettei ruumiillista työtä tekevän tarvitse harrastaa liikuntaa enää työpäivän jälkeen. Tämä työyhteisö tekee toisin, he toteuttavat työmatka- ja hyötyliikuntaa mm. pyöräillen, puutarhaa hoitaen ja marjastaen. Oma aikansa löytyy myös uinnille ja kuntosalille. Tyky-Online -seteli ja työnantajan järjestämät henkilökuntatilaisuudet vuosien varrelta olivat mieleen jääneitä tapahtumia.

Lopuksi lainaan Confuciuksen ajatusta ”Kerro minulle, niin unohdan. Näytä minulle, niin saatan muistaa. Ota minut osalliseksi, niin ymmärrän.”

Kiitos Kajaanin Lyseolle kenttäpäivästä.

Ulla Haverinen

Bongasit Mamsellin 6. tarinan.

Uusimmat