2.7.2020 - 15:53

Kajaven sähköverkkohankkeet työllistävät Kainuussa

Kajaven maakaapelointiurakointia Kajaanissa kuva Kajave
Säävarmaa sähköverkkoa maakaapeloidaan kesän aikana lähes joka kunnan taajamassa. Sähköverkon toimitusvarmuutta parannetaan kesän aikaan lähes 40:ssä eri hankkeessa. Tänä vuonna sähköverkkoyhtiö Kajave Oy investoi toimitusvarmuuden ylläpitoon yhteensä 28 miljoonaa euroa.

Kajave 2.7.2020

Esimerkiksi Uuno-myrskyn aiheuttama suurhäiriö kohdentui erityisesti pienjänniteverkkoon. Pienjänniteverkkoa saneerataan nykyisen elinkaaren päättyessä mahdollisuuksien mukaan maakaapeliksi. Verkon rakenteeksi vaikoituu kokonaisvaltaisesti taloudellisin ratkaisu. Valintaan vaikuttaa mm. rakennettavan verkon sijainti ja maaperä sekä sähkönkulutus. Kaikkien investointien tavoitteena on asiakkaiden kokemien sähkökatkojen vähentäminen.

Investoinneilla on vaikutus pitkälle tulevaisuuteen, sillä uudistetun verkon elinkaari on noin 50 vuotta. Kajaanissa suurimmat työmaat ovat Teerisuo-Hevossuo, Pärsänsuo sekä Vuolijoki-Kytökoski -alueilla. Sähköverkkoa kaapeloidaan myös kaupungin ydinkeskustassa kävelykadun rakentamisen yhteydessä.

Oulun suuntaan menevän valtatien varressa urakoidaan Kivesjärven ja Manamansalon työmailla. Idässä Nurmeksen johtolähdön suurempi maakaapelointiurakka on jaettu kahteen osaan ja jatkuu ensi vuonna.

Ristijärven, Paltamon, Kestilän ja Vuolijoen taajamien maakaapeloinnit ovat jo pääsääntöisesti valmiita. Vuokatin matkailualueelle on tulossa näkyviä sähköverkon rakentamiseen liittyviä hankkeita, jotka alkavat suunnitelman mukaan vuonna 2021.

Kaikkea ei ole järkevä kaapeloida - rakennamme myös uutta ilmajohtoa

Verkkopalvelu on oltava kaikille asiakkaille tasalaatuista. Se sisältää sähkön toimituksen ja sähköverkkojen ylläpidon. Taa­ja­mis­sa ja eniten kuormitetuilla johdoilla maa­kaa­pe­loin­ti on usein kokonaistaloudellisin rat­kai­su. Harvaan-asutulla alueella on kuitenkin järkevintä käyttää ilmajohtoa. Ilmajohtoverkkoa pylvästetään uudelleen tai saneerataan siirtämällä verkko-osuuksia metsästä tien varteen. Samalla verkkoon asennetaan etäohjausteknologiaa, jolloin vika-alueiden rajaaminen ja varasyötöt voidaan tehdä käyttökeskuksesta käsin.

Sähköverkon rakentamisen sopimuskumppanimme ovat Efficient Network Partner Oy (ENP), Enerke Oy ja Omexom.  Hankkeet ovat luoneet Kainuuseen työpaikkoja ja niillä on positiivinen työllistävä vaikutus myös paikallisille yrityksille, kuten metsäkoneurakoitsijoille.

Pitempikestoisia työkeskeytyksiä on kesän aikana odotettavissa Kuhmon suunnalla Maanselän ja Kalliojoen alueella. Tiedotamme kaikista työkeskeytyksistä erikseen alueen asiakkaita.

Keskeytysinfoviestit voi tilata tekstiviestinä tai sähköpostina Kajaven Oma Energia -palvelusta tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme. Suunnitellut työkeskeytykset ovat nähtävissä myös kajave.fi sähkökatkokartalla.

Tarkempia lisätietoja voi tiedustella myös työmaasta vastaavalta urakoitsijalta, jonka puhelinnumero löytyy paikalla olevasta työmaataulusta.

Pahoittelemme sähköverkon rakentamisesta mahdollisesti aiheutuvaa haittaa. Tavoitteenamme on toteuttaa hankkeet laadukkaasti ja tehokkaasti siten, että voimme rakentaa asiakkaillemme säävarmaa sähköverkkoa mahdollisimman pienin häiriöin.

Kajave 1.7.2020 klo 16:07

Uunoon verrattuna Päivö-myrsky aiheutti lähes tuplasti enemmän vikoja ja kohdentui laajemmalle alueelle. Vakiokorvauksia sähköntoimituksen keskeytymisestä maksetaan 1800 asiakkaalle.

Kiitämme asiakkaitamme vikapaikkojen ilmoituksesta ja pyydämme edelleen ilmoittamaan johdoille kallistuneista tai kaatuneista puista käyttökeskuksemme maksuttomaan numeroon 0800 9 2500. Muistutamme, että kaatuneita puita ei hengenvaaran vuoksi saa itse raivata sähkölinjojen läheisyydessä vaan ilmoita havainnoista käyttökeskukseemme. Jatka soittamista niin kauan, että joku vastaa puheluusi tai se yhdistyy nauhoitettuun häiriöinfoon, jonne voit jättää viestin kaatuneen puun sijainnista.

Kajave 1.7.2020

Myräkkä alkoi yhden aikaan yöllä, jolloin ilmaantui 30 vikaa yhden tunnin aikana. Puoli neljän aikaan ilman sähköä oli yhteensä 7004 asiakasta. Käyttökeskuksemme oli varautunut myrskyn tuloon lisähenkilöstöllä ja -korjauskalustolla. Yön aikana maastossa on ollut viankorjauksessa noin 40 asentajaa sekä metsureita ja metsäkoneita.

Viankorjaus jatkuu päivän aikana ja ennuste sähköjen palautumisesta kaikille asiakkaille on tällä hetkellä huomiseen mennessä. Tarkennamme tilannetta iltapäivän tiedotteessamme. Vikoja aiheuttivat sähköverkon päälle kallistuneet ja kaatuneet puut, jotka ovat rikkoneet pylväsrakenteita. Pylväitä ja johtolinjoja joudutaan uusimaan haastavissa olosuhteissa.

Kiitämme asiakkaitamme vikapaikkojen ilmoituksesta ja pyydämme edelleen ilmoittamaan johdoille kallistuneista tai kaatuneista puista käyttökeskuksemme maksuttomaan numeroon 0800 9 2500. Pienjänniteverkon vioista automaatio ei tee hälytystä käyttökeskukseemme, vaan tieto viasta saadaan asiakkailta. Myrskyn jälkeen on hyvä käydä tarkastamassa sähköt kesämökeistä ja muista kiinteistöistä, joissa ei asuta vakituisesti.

Sähköverkon tilannetta voi seurata ajantasaisesta keskeytysinfosta.

Lisätietoja Kajaven käyttökeskus, Ismo Reinikka 050 589 2104.

Kainuun pelastuslaitos 30.6.2020

Kainuussa on voimassa tuulivaroitus 30.6.2020 klo 18:00 - 1.7.2020 klo 5:00. Länsituuli on vaarallisen voimakasta illasta alkaen, tuulen nopeus puuskissa 20 m/s. Vesillä liikkumista tulee harkita ja pihakalusteet sekä trampoliinit on syytä varmistaa paikoilleen. Viime viikon myrskytuhojen johdosta on maastossa vielä kaatuneita puita sekä konkeloita (kaatuessaan toiseen puuhun kiinni juuttuneita puita). Kehotamme erityiseen varovaisuuteen edellä mainittujen puiden läheisyydessä tuulivaroituksen aikana. Kainuussa on voimassa myös sadevaroitus 30.6.2020 klo 15:00 - 1.7.2020 klo 7:00. Iltapäivästä alkaen voi sataa runsaasti, yli 50 mm vuorokaudessa. Ukkoskuuroja voi myös esiintyä.

////////////

Kajave 30.6.2020

Kesäisin jo yli 20 m/s puuskat voivat aiheuttaa merkittäviä vahinkoja sähköverkolle kaatuvan puuston vuoksi.

Edellisen Uuno-myrskyn jälkikorjaustyöt ovat vielä käynnissä ja uusi myrsky voi aiheuttaa herkemmin vikoja korjauksen alla oleville verkko-osuuksille. Verkon helikopteritarkastuksissa on löytynyt useita kymmeniä vaarallisia reunapuita myrskyn jäljiltä Paltamon, Kajaanin ja Sotkamon alueilta.

Olemme varanneet lisähenkilöstöä viankorjaukseen, käyttökeskukseen sekä asiakaspalveluun. Sähköverkon tilannetta voi seurata ajantasaisesta keskeytysinfosta.

Miten varautua sähkökatkoon?

Lisätietoja palvelupäällikkö Ismo Reinikka, puhelin 050 589 2104.

/////////

Kajave 29.6.2020

Suurin osa sähköverkon vioista saatiin korjattua jo heti torstaina, mutta Korvanniemi-Kuluntalahti alueella pienjännitejohtojen tuho oli totaalinen. Sähköverkko jouduttiin rakentamaan käytännössä uudelleen noin 2,5 kilometrin osuudelta. Lähes kaikki pylväät olivat kaatuneet tai katkenneet myrskyssä kaatuneiden puiden voimasta. Ennen rakennustöiden aloittamista kaksi motoa raivasi kaatunutta puustoa, jotta alueella oli mahdollista kulkea. Rakentaminen oli hidasta kallioisen maaperän vuoksi. Uusia kalliopylväitä rakennettiin paikan päällä vaikeissa olosuhteissa 15 -20 kpl.

Korjaukseen ja verkon rakentamiseen osallistui lähes kymmenen erilaista kaivuria ja metsäkonetta sekä kuusi kahden verkosto-asentajan muodostamaa työryhmää. Työt jatkuivat ympärivuorokautisesti valoisan kesäyön turvin. Yhtään työtapaturmaa ei ole tullut ilmi, vaikka henkilöt työskentelivät haastavissa tehtävissä.

Lähes yhtälaisia tuhoja myrsky aiheutti mm. Paltamon länsipuolella, Hannusrannassa, Korholanmäessä sekä Eevala-Vaarankylä-Jormasjärvi -alueella. Hyvitämme asiakkaillemme sähkömarkkinalain mukaista vakiokorvausta, kun sähkökatko on kestänyt yli 12 tuntia.

Yli 36 vuotta kestäneen urani aikana en ole nähnyt vastaavaa luonnonvoimien aiheuttamaa tuhoa verkkoalueellamme, vaikka olen ollut mukana kymmenissä suurhäiriöissä. Tuhoalue oli varsin kapea, noin 50 – 500 metriä, mutta tuhovoima oli valtava. Korjaustöiden aikana kohtasin monia asiakkaitamme ja he suhtautuivat erittäin hienosti ja kannustavasti haastavaan tilanteeseen, suurhäiriön aikana partiointi- ja koordinointitehtäviin osallistunut Loiste Energian rakennuttajapäällikkö Markku Tervo kertoo.

Sähköverkon jälkikorjaukset kestävät vielä pitkään. Verkon muita vaurioita aloitetaan kartoittamaan tänään alkaneilla helikopterilennoilla. Helikopteritarkastuksella kartoitetaan myös johto-osuuksien raivaustarpeita. Lähinnä Paltamossa, Kajaanissa ja Sotkamossa tehtävä helikopteritarkastus saattaa aiheuttaa hetkellistä meluhaittaa.

Iso kiitos asiakkaillemme vikapaikkojen ilmoituksesta

Asiakkaamme olivat suurena apuna vikapaikkojen löytämisessä. Pyydämme edelleen ilmoittamaan johdoille kallistuneista tai kaatuneista puista käyttökeskuksemme maksuttomaan numeroon 0800 9 2500. Pienjänniteverkon vioista automaatio ei tee hälytystä käyttökeskukseemme, vaan tieto viasta saadaan asiakkailta. Myrskyn jälkeen on hyvä käydä mukaan tarkastamassa sähköt kesämökeistä ja muista kiinteistöistä, joissa ei asuta vakituisesti.

Muistutamme, että kaatuneita puita ei hengenvaaran vuoksi saa itse raivata sähkölinjojen läheisyydessä vaan ilmoittakaa havainnoista käyttökeskukseemme. Jatka soittamista niin kauan, että joku vastaa puheluusi tai se yhdistyy nauhoitettuun häiriöinfoon, jonne voit jättää viestin kaatuneen puun sijainnista.

Lisätietoja Kajaven käyttökeskus, Ismo Reinikka 050 589 2104.

////////////

Perjantai-aamuna klo 8.00 on yhä noin 250 asiakasta ilman sähköä lähinnä Sotkamossa ja Kajaanissa. Eniten vikoja tuli Sotkamoon Lontanniemen, Kallioniemen, Korvanniemen ja Parkuan alueelle sekä Paltamoon Kivesjärven itäpuolelle.

Illalla ja yön aikaan vikoja on ollut korjaamassa noin 35 asentajaa ja perjantaiaamuna saamme lisää henkilöstöä viankorjaukseen. Raivaustyössä on ollut myös 9 motoa.

Kiitämme asiakkaitamme vikapaikkojen ilmoituksesta, joiden ansiosta saimme nopeutettua viankorjausta.

Sähköverkon tilannetta voi seurata ajantasaisesta keskeytysinfosta.

Lisätietoja antaa käytönjohtaja Mikko Leinonen, puh. 050 311 0845.