26.5.2020 - 16:37

Kajaanissa kirjastot ja museot avaavat ovensa yleisölle 1.6.2020 - ohjeet turvalliseen asiointiin kirjastossa

Kirjasto taideteos
Kajaanin kaupungin kirjastopalvelut, Kajaanin taidemuseo sekä Kainuun Museo avaavat ovensa asiakkaille 1.6.2020 alkaen maan hallituksen linjausten mukaisesti. Tervetuloa vierailemaan museoihimme ja kirjastoihimme!

Kaupunginkirjasto 26.5.2020

Kirjastot avataan 1.6.2020

Kajaanin kaupunginkirjasto avataan 1.6.2020 alkaen maan hallituksen linjausten mukaisesti.

Kirjastoissa noudatetaan yleisiä rajoituksia ja hygieniaohjeistuksia koronaepidemian leviämisen ehkäisemiseksi. Kirjastoihin saa tulla asioimaan vain täysin terveenä. Tiloissa tulee noudattaa turvaväliä muihin asiakkaisiin ja henkilökuntaan. Asioidessa on hyvä käyttää ensisijaisesti lainausautomaattia. Suosithan maksaessasi lähi- ja korttimaksua.

Kirjastokäynnin aikana on mahdollista pestä kädet tai käyttää käsidesiä. Asiakkaita muistutetaan huomioimaan myös asianmukainen yskimishygienia: jos yskittää tai aivastuttaa, pärskäytetään omaan hihaan tai nenäliinaan. Asiakas saa halutessaan käyttää omaa kasvomaskia tai muuta hengityssuojainta muiden ja itsensä suojaamiseksi. Henkilökunta käyttää tarvittaessa työssään hengityssuojaimia tai kasvovisiirejä.

Pääkirjaston yläkerran tilat ovat poissa käytöstä toistaiseksi. Ryhmätyötilojen ja soittohuoneen käyttö ei valitettavasti ole mahdollista. Nuotit on siirretty lainattavaksi pääkirjaston lainaussaliin.

Kirjastoauto liikennöi kesäaikataulujen mukaisesti 1.6.–9.8.2020. Kirjastoautossa voi asioida korkeintaan muutama henkilö kerrallaan. Kirjastokohtaiset kesäaukioloajat sekä kirjastoauton aikataulun voi tarkistaa kirjaston kotisivuilta, osoitteesta www.kajaani.fi/kirjasto.

Omatoimiaikoja on käytössä pääkirjaston lehtilukusalissa sekä Lehtikankaan ja Otanmäen kirjastoissa. Kirjastot eivät järjestä tapahtumia tai ryhmäopastuksia toistaiseksi.

Riskiryhmään kuuluvat asiakkaat voivat lainata kirjastoaineistoa ottamalla yhteyttä kirjastoon joko puhelimitse tai sähköpostitse. Kirjasto kerää aineiston ja kaupungin asiointipalvelu toimittaa tilaukset asiakkaille kotiin kahdesti viikossa.

Tervetuloa kirjastoon!

//////////

Kirjastoissa ja museoissa noudatetaan yleisiä rajoituksia ja hygieniaohjeistuksia koronaepidemian leviämisen ehkäisemiseksi. Kirjastoihin ja museoihin saa tulla asioimaan vain täysin terveenä. Tiloissa tulee noudattaa turvaväliä muihin asiakkaisiin ja henkilökuntaan. Kirjasto- tai museokäynnin aikana on mahdollista pestä kädet tai käyttää käsidesiä, etenkin kohteissa, joissa käytössä on yhteiskäyttöön liittyviä välineitä. Asiakkaita muistutetaan huomioimaan myös asian-mukainen yskimishygienia: jos yskittää tai aivastuttaa, pärskäytetään omaan hihaan tai nenäliinaan. Asiakas saa halutessaan käyttää omaa kasvomaskia tai muuta hengityssuojainta muiden ja itsensä suojaamiseksi. Kirjastojen ja museoiden työn-tekijät käyttävät tarvittaessa työssään hengityssuojaimia tai kasvovisiirejä.

Jokaiselle yksikölle on laadittu yksikkökohtaiset turvallisuussuunnitelmat ja yksiköissä toimitaan näiden ohjeiden mukaisesti. Henkilökunta auttaa mielellään asioinnissa ja he huolehtivat, että käynti tiloissa sujuu turvallisesti.

Lisätietoja yksikkökohtaisesti antavat:
Kirjastotoimenjohtaja Ari Koistinen, kaupungin kirjasto (p. 044 7100 431)
Museonjohtaja Antti Mäkinen, Kainuun Museo (p. 044 7100 450)
Museonjohtaja Pirjo Immonen, taidemuseo (p. 044 7100 461)