10.1.2020 - 18:43

Kajaanin Vesi -liikelaitos siirtyy etäluettaviin vesimittareihin

Kajaanin Vesi
Kajaanin Vesi vaihtaa tai vaihdattaa seuraavan 5 - 6 vuoden aikana kaikki 7500 asiakasvesimittariaan etäluettaviin vesimittareihin tiedonsiirtoverkon kuuluvuusalueen niin salliessa.

Tavoitteena on vaihtaa noin 1500 mittaria vuosittain ja seuraavan kolmen vuoden aikana vaihtotyö kohdistuu Kajaanin keskustaajaman asemakaava-alueille, jonka jälkeen vaihdetaan loput Kajaanin Veden vesimittarit. Vaihtotyö aloitetaan Kätön, Teppanan ja Hetteenmäen alueella helmikuun alussa 2020. Mittarien vaihtotyön asuinkiinteistöissä suorittaa VMH Kalibro Oy, joka myös tiedottaa ennakkoon tarkemmin asennuksesta ja asennusajankohdista. Samanaikaisesti Kajaanin Vesi -liikelaitos suorittaa omana työnä etämittareiden vaihtoa Kajaanin kaupungin ja Kiinteistö Oy Kajaanin Pietarin omistamissa kohteissa sekä erityiskohteissa. Mittarin vaihto on asiakkaalle maksuton. Uusille liittyjille asennetaan jatkossa etäluettavat vesimittarit tiedonsiirtoverkon kuuluvuusalueen niin salliessa.

Etäluettavista mittareista tieto tulee siirtymään langattomasti Digita Oy:n LoRaWAN-teknologiaan pohjautuvan IoT-verkon kautta Kajaanin Veden asiakastietojärjestelmään. Etäluenta otetaan käyttöön Kajaanin Veden vuoden 2020 aikana uusittavan asiakastietojärjestelmän käyttöönoton jälkeen. Siihen asti uusia etäluettavia mittareita käytetään kuten nykyisin käytössä olevia vesimittareita. Uuden asiakastietojärjestel-män käyttöönoton jälkeen vesilaskutus on etäluettavista kohteista reaaliaikaista puhtaasti kulutukseen perustuen, joten arvio- ja tasauslaskutuksista luentakortteineen voidaan luopua.

Lisätietoja johtaja Juha Nurminen, p. 044 7100 258, juha.nurminen(at)kajaani.fi ja verkostopäällikkö Markku Piirainen, p. 044 7100 276, markku.piirainen(at)kajaani.fi