18.11.2019 - 19:22

Kajaanin Veden hinnasto 1.1.2020 alkaen

Kajaanin Vesi
Vesihuoltopalveluista perittävät maksut on päivitetty Kajaanin Vesi -liikelaitoksen hinnastoon 1.1.2020 alkaen.

Hinnasto on laadittu siten, että vuoden 2020 talousarvion liikevaihto toteutuu talousarvioesityksen mukaisesti huomioiden vesihuoltopalveluiden tuotantokustannuksissa tapahtuneet muutokset. Hintojen korotusvaikutus talous- ja jätevesiliittymäisille kiinteistöille on keskimäärin noin 3,3 %. Kustannusvaikutus esim. omakotitalossa, jossa kulutetaan vettä 180 m³/v, on 26,25 €/vuosi (sis. alv 24 %).

Hinnastossa on huomioitu vesihuoltolain 17 d §, jonka mukaan kiinteistöltä ei saa johtaa hulevesiä jätevesiviemäriin tiettyjä poikkeustapauksia lukuun ottamatta. 1.1.2020 alkaen ohjataan hulevesiä pois jätevesiviemäristä perimällä kiinteistöltä, joka johtaa hulevesiä jätevesiviemäriin, jäteveden perusmaksu kiinteistötyypistä riippuen 3-5 -kertaisena.

Seuraavassa on lyhyesti keskeisiä kohtia 1.1.2020 voimaan tulevasta hinnastosta:

• Talousvesimaksu 1,35 €/m3, korotus 0,01 €/m3 (sis. alv 24 %)
  • Jätevesimaksu 2,49 €/m³, korotus 0,12 €/m³ (sis. alv 24 %)
  • Talousveden kiinteä perusmaksu on 46,38 €/v (sis. alv 24 %), ei korotusta
  • Jäteveden kiinteä perusmaksu on 90,82 €/v, korotus 2,85 €/v (sis. alv 24 %)
  • Kerrosalaan perustuva talousveden perusmaksun yksikköhinta on 0,0564 €/k-m², (sis. alv 24 %), ei korotusta
  • Kerrosalaan perustuva jäteveden perusmaksun yksikköhinta on 0,1105 €/k-m2, korotus 0,0035 €/k-m2 (sis. alv 24 %)
  • Korotuskerroin kiinteistötyypeittäin, mikäli kiinteistö johtaa hulevesiä jätevesiviemäriverkostoon
  • Palvelumaksut on päivitetty kustannuksia ja tuottovaatimusta vastaavaksi
  • Liittymismaksuihin ei tule muutoksia

Hinnasto löytyy Kajaanin Veden verkkosivuilta