18.11.2019 - 11:18

Kajaanin Veden hinnasto 1.1.2020 alkaen

Vesihuoltopalveluista perittävät maksut on päivitetty Kajaanin Vesi -liikelaitoksen hinnastoon 1.1.2020 alkaen. Hinnasto on postitettu asiakkaillemme viikolla 46.

Hinnasto 1.1.2020

Hinnasto on laadittu siten, että vuoden 2020 talousarvion liikevaihto toteutuu talousarvioesityksen mukaisesti huomioiden vesihuoltopalveluiden tuotantokustannuksissa tapahtuneet muutokset. Hintojen korotusvaikutus talous- ja jätevesiliittymäisille kiinteistöille on keskimäärin noin 3,3 %. Kustannusvaikutus esim. omakotitalossa, jossa kulutetaan vettä 180 m³/v, on 26,25 €/vuosi (sis. alv 24 %).

Hinnastossa on huomioitu vesihuoltolain 17 d §, jonka mukaan kiinteistöltä ei saa johtaa hulevesiä jätevesiviemäriin tiettyjä poikkeustapauksia lukuun ottamatta. 1.1.2020 alkaen ohjataan hulevesiä pois jätevesiviemäristä perimällä kiinteistöltä, joka johtaa hulevesiä jätevesiviemäriin, jäteveden perusmaksu kiinteistötyypistä riippuen 3-5 -kertaisena.

Seuraavassa on lyhyesti keskeisiä kohtia 1.1.2020 voimaan tulevasta hinnastosta:

• Talousvesimaksu 1,35 €/m3, korotus 0,01 €/m3 (sis. alv 24 %)
  • Jätevesimaksu 2,49 €/m³, korotus 0,12 €/m³ (sis. alv 24 %)
  • Talousveden kiinteä perusmaksu on 46,38 €/v (sis. alv 24 %), ei korotusta
  • Jäteveden kiinteä perusmaksu on 90,82 €/v, korotus 2,85 €/v (sis. alv 24 %)
  • Kerrosalaan perustuva talousveden perusmaksun yksikköhinta on 0,0564 €/k-m², (sis. alv 24 %), ei korotusta
  • Kerrosalaan perustuva jäteveden perusmaksun yksikköhinta on 0,1105 €/k-m2, korotus 0,0035 €/k-m2 (sis. alv 24 %)
  • Korotuskerroin kiinteistötyypeittäin, mikäli kiinteistö johtaa hulevesiä jätevesiviemäriverkostoon
  • Palvelumaksut on päivitetty kustannuksia ja tuottovaatimusta vastaavaksi
  • Liittymismaksuihin ei tule muutoksia

13.11.2019
Vesilaitosyhdistys (VVY) on vuosittain julkaissut tunnuslukujärjestelmässään (Venla) jäsenlaitostensa maksutiedot. Vesilaitosyhdistys on koonnut 1.2...